Cocugunuzla Isbirligi Yapabilme - Elizabeth Pantley

2

Cocugunuzla Bagirip Cagirmadan, Azarlamadan, Yalvarmadan Nasil Isbirligi Icinde Olabilirsiniz?

Kitabi okumaya basladim. 3-4 yas sonrasi cocugu olan anne-babalara hitap ediyor. Notlarimi okudukca buraya ekleyecegim. Kitabin icinde her anlatilana iliskin gunluk hayattan gercekci ornekler/diyaloglar var.

Bolum 1: Basarili Bir Ebeveynlik Icin Gerekli Ipuclari

Dengeli bir aile yapisini 4 temel kural olusturur:

1) Ebeveynler - Yetkilidirler! : Yetkiyi elinizde tutun. Cocuklarinizin size itaat etmesini bekleyin. Sucluluk duymak ve bahaneler bulmak yok.

2) Ebeveyner - Dusunurler! : Dusunun. Her zaman bir planiniz olsun.

3) Soylediginizi gercekten kastedin! : Soylediginiz sey, kastettiginiz sey olsun.

4) Becerilerinizi kullanin! : Amacim nedir? Bu amaca hangi becerilerimi kullanarak ulasabilirim?

Kacinilmasi gereken hatalar:

1) Teslim olmak
2) Belirsiz beklentiler
3) Olumsuz davranislara goz yummak
4) Tutarsizlik

Bolum 2: Isbirligi

- Acik ve net cumleler kullanin: ...ebeveyn cocukla ilgili degil de, durumla ilgili bir ifade kullanarak olaya yaklasirsa, bastan tartisma ortamini ortadan kaldiracak ve cocuklarinin olumlu duygularla isbirligi yapmalarini saglamis olacaktir. Durumla ilgili bir ifade kullanmak, cocuga kendi davranisinin sorumlulugunu alma imkani tanir. Durumu anlayip, uzerinde dusunme ve ona gore davranma sansi verir... "Cop tasiyor." "Kopek disari cikmak istiyor." "Kalemlerinin hepsi yerde."

- Anneannenizin kuralini uygulayin: "... yaptiktan sonra, ... yapabilirsin."

- Isteklerinizi belirten net ifadeler kullanin:

Belirsiz ifade: "Odani temizle."
Cocugun anladigi: "Herseyi dolaba kaldir."
Acik ifade: "Lutfen kitaplarini kitapliga, elbiselerini dolaba ve oyuncaklarini kutusuna koy."

(Asagidaki diger maddeleri kisa gececegim)

- Secenekler sunun
- Kisa ifadeler kullanin
- Bazi nesneleri konusturun
- 5-3-1 haydi gidiyoruz!
- Yardimci olacak sorular sorun
- Sozcukleri kagida dokun
- Espri gucunuzu kullanin
- Kurallar ve ilkeler koyun

..................
..............

dikkatimi en cok ceken bolumlerden biri:

Cunku ben oyle soyluyorum!

Sizin ebeveynleriniz bunu soyledikleri zaman, bu cumleden nefret etmediniz mi? Ben ettim. Boyle de olsa, ister inanin, ister inanmayin, ben cocuklarima bu cumleyi kullaniyorum, cunku bazen bu gercekten de tek neden!
....
Bu eski yontemi kullanmanin guzel bir nedeni daha var. Cocuklar size "niye" diye sorduklarinda, gercekten bir neden istemezler, sadece sizin fikrinizi degistirmenizi isterler. Siz ne kadar cok neden verirseniz, o kadar cok sizinle mucadele ederler.
...
Evet, cocuklarin, sizin keyfi kararlar vermediginizi anlamak icin, kural ve sinirlamalarla ilgili bazi aciklamalara ihtiyaclari vardir. Ancak, her sey icin bir nedene de gerek yoktur. Ne zaman aciklamaya gerek yoktur?
Bir: Cocugunuz nedeni zaten biliyor, sadece isi zorlastirmak icin soruyor.
Iki: Nede,n, cocugunuzun anlayamayacagi kadar karmasik.
Uc: Nedeni aciklamak, sonsuz bir tartismaya yol acacak.

...................
................

Cocuklar ebeveynlerinin, gercekten kastedene kadar bir istegi ne kadar cok tekrar ettiklerini bilirler. Onlar, soylediginizi tam olarak hangi noktada yapmalari gerektigini deneyimleri yardimiyla cok iyi bilirler. Asagidaki ornege bir bakin.

E: Aaron, yemek zamani, iceri gel.
C: (Arkadasina) Yemek vakti yaklasti.
E: (5 dakika sonra) Aaron, iceri gel ve ellerini yika.
Arkadas: Iceri girmen gerekiyor mu?
C: Daha degil.
E: (5 dakika sonra) Aaron! Yemegin soguyor. Iceri gel.
C: Birazdan iceri girecegim.
E: (3 dakika sonra bagirarak) Aaron, derhal eve giriyorsun.
C: yemek zamani. Sonra gorusuruz.

Sizin cocugunuz da, sozunuzu dinlemek icin, ayni seyi 10 kere tekrar etmenizi ve yuzunuz kizarip, butun damarlariniz siserek bagirmanizi mi bekler? Bunun nedeni sozlerinizle davranislarinizin her zaman birbirine uymamasi mi? Acaba, "simdi iceri gel" aslinda "bu 10 dakikalik bir uyari" anlamina mi geliyor?.......
1. Adim: Dusunun.
    Konusmadan once dusunun. Mutlaka sonradan takip edeceginiz bi seyi soyleyin.
2. Adim: Uyarin.
    Bir kez uyari verin.
3. Adim: Harekete gecin.
    Durumu takip edin ve fiziksel bir yardimla,cocugunuzun yapmasini istediginiz hareketi yapmasini saglayin.

E: (Dusunme: Birazdan gitmemiz gerekiyor. James'in 5 dakika daha oynamasina izin verebilirim) James, 5 dakika icinde gidiyoruz.
E: (5 dakika sonra) Lutfen ayakkabilarini giy, gidiyoruz.
E: (1 dakika sonra. Ayakkabilari eline alip, James'i de elinden tutup yalinayak arabaya goturuyor.)

.......................
..................

DISIPLIN

1) Kurallar ve Beklentiler (Ilkeler) Belirleyin: Bunlari bir yere yazin ve sonuclarini da planlayin.

   1. Adim: Evinizde tekrarlanan yanlis davranislarin bir listesini yapin:
           . Dovusmek
           . Odev yapmayi unutmak
   2. Adim: Durumlar icin kurallar gelistirin:
           . Birbirini incitmek yok
           . Yemekten once odevler bitirilecek.

   3. Adim: Her bir kural icin, bozulduklari zaman izleyeceginiz bir sonuc bulun. (Bu kismi
                                                                                    ilginc buldugum icin detaylandiracagim.)
      Bu sonuc, yanlis davranisla ilintili olmalidir. Kardesine vuran bir cocuga, "aksama sana TV yok" diye bagiran ebeveynlere her zaman cok sasirmisimdir. (Bu, hiz yapan birisini durduran polis memurunun "hiz yapiyordunuz, bu ki$ size kayak yapmak yasak" demesi gibi bir sey.) Eger arkasindan gelen sonuc, yanlis davranisla ilgili olursa daha ogretici olur. Ornegin, defalarca soylendigi halde, bindikten sonra bisikletini sokakta birakan cocuga, ertesi gun bisiklete binmeme cezasi verilebilir. Kardesini doven cocuga, TV ile ilgili yasaklardan cok odasina gidip oturma cezasi vermek daha etkili olacaktir. Eger cocuk kardesinin oyuncagini kirarsa, kendi biriktirdigi paradan bir yenisinin alinmasina yardimci olacaktir.

Yukarida ornek verilen kurallar bozulacak olursa izlenecek sonuclari yazalim:

Birbirini incitmek yok - >  5 dakikalik mola, ardindan ozur. Kardesinin gorevlerinden birini yapacak.
Yemekten once odevler bitirilecek - > Yemekten sonra disarida oynamak yok. Evde oturup odevler 
                                                           bitirilecek.

2) Az Konusup Cok Is Yapin: Ebeveynler cok konusarak etkilerini kaybederler... cocuklarina kendilerini dinlememeyi -hatta daha da kotusu- kendilerini dikkate almamayi, tartismayi ve soylenmeyi ogretmektediler.
...Bir gun kendinizi dinlemeye calisin. Ne kadar gereksiz konusma yaptiginizi farkedip sasiracaksiniz. Cocuklarinizi sesinizle degil, hareketlerinizle kontrol etmeye calisin. Ornegin, cocuklariniza tekrar tekrar oyun oynarken paylasmalarini ve kavga etmemelerini soyleyeceginize, oyuncagi onlarin erisemeyecegi bir yere kaldirin. Onlara, oyuncagi ancak onun icin kavga etmemeyi ogrendikleri zaman geri alacaklarini soylemenize bile gerek yok.

3) Mola Vermek




2 Yorum


ritalar

son bölümdeki örneğe ne çok rastalamışımdır. çok zalimce gözükür belki bazılarına ama kesinlikle yalınayak götürme taraftarıyım. kurallara uymak zorunluluğunu bilen çocuk sağlıklı çocuktur diye düşünmüşümdür. -sorgusuz itaat değil tabi kastım 8)

paylaşım

için de ayrıca teşekkür...

senayc

ülkü,

devamını bekliyorum::)çok faydalı bir paylaşım olmuş

Yorum yapmak için üye ol