Ek Gıda

3

Ek gıdaya başlamak başlı başına bir deneyim. Hem çok heyecanlı, hem çok özel bir aşama. Acaba neyi sevecek? Beğenerek yiyecek mi? Ek gıdaya neyle başlanmalı? benzeri sorular bu dönemde annelerin başında dönüp duruyor. Bu aşamayı çok yakın zamanda geçiren biri olarak bir iki tavsiye de bulunmak gerekirse; işe öncelikle alerji riski en düşük besinlerden başlamak en sağlıklısı. Muz, armut, şeftali gibi meyveler bu gruba en yakın besinler. Ek gıdanın ilk başlangıcında örneğin muz, bir çatal yardımıyla iyice ezilir ve iyice yıkanmış serçe parmağınız ( çünkü meme ucuna ya da biberona alışmış bebeğe tanıdık bir his verir) ya da bebekler için üretilmiş plastik kaşıklar vasıtasıyla bebeğe az miktarda verilir. Meyveyle başlamak ileride bebeğin sebze yemesinin önüne geçer gibi şeylere ise kulak vermemek gerekir çünkü söz konusu meyveler anne sütünün tadına en yakın meyveler olduğundan ek gıdaya son derece yumuşak bir geçiş yapmanızı sağlar. Sadece dikkat edilmesi gereken meyve suyuyla değilde meyvenin kendisiyle başlamak gerektiğidir. Çünkü meyve suları hem fazla miktarda asit içermektedir hem de besinin faydalı kısmı olan posası meyve suyunda bulunmamaktadır. Bir de ilk besin olarak içlerinde süt enzimleri olduğundan yoğurt ya da peynirle başlamaktan da kaçınmak gerekiyor. 1 yaşına kadar inek sütüyle bebeği tanıştırmamanın nedeni sütün anne sütüyle biraraya geldiğinde demir emilimini azaltması ve alerji riski taşıması. Yoğurda gelince ek gıdayla tanışıldıktan 2 hafta sonra yani 3. haftada verilmeye başlanması tavsiye edilen bir besindir.Yoğurdun önemi bağırsaklarda iyi huylu bakterilerin oluşumunu sağlaması bu sayede de kötü huylu bakterilerden bağırsakları temizlemesidir. Yoğurt için kendiniz mayalandırmayı seçebileceğniz gibi Sütaş'ın prebiyotik babymix yoğurdunu da deneyebilirsiniz.Ek gıdaya başlamadan önce evinizde ailece yemek yeme alışkanlığı oluşturmanız ve bebeğiniz için uygun br mama sandalyesini yemek masasısının en uygun yerine yerleştirmeniz gerekiyor. Yine kaşığı bir oyuncak gibi ek gıdaya geçişten önce tanıştırmakta fayda var. Bunun için Joker mağazasında bulunan Beaba ürünlerini tavsiye edebilirim. Renkli ve çok güzel kaşıklar doğal bir geçiş sağlıyor :) Ek gıdaya başlamadan önce bilmeniz gereken en önemli konulardan biri de güleryüzlü bir şekilde bebeğinizi beslemeye özen göstermeniz ve yemek yediğinde "bravo- aferin- oley" :)) gibi kelimeler, yemediğinde de "tühh tühh, vahh vahh":(( gibi sesler çıkarmanızın sakıncalı olduğunu bilmeniz. Yemek yemek oldukça sıradan, normal, olması gerektiği gibi bir süreç olarak aktarıldığı sürece bu dönemde en az sorunla karşılaşma olasılığınız çok yüksek.) Ek gıda ile tanışırken  neler yasaklı onu da önceden bilmek ve bebeği sizden başka besleyecek birileri varsa onları da bu konuda bilgilendirmek gerekiyor. Bal, inek sütü,yumurta beyazı, çilek,kivi, çikolata, kabuklu yemiş ( ilk 3 yıl) , tuz, baharat ilk bir yıl kesinlikle yasak olan gıdalar. Portakal, mandalina gibi turunçgillerin kendisi ya da suyu ise ilk 8 ay yasak. Aşağıda ek gıdaya geçerken kısaca toparlanmaya çalışılmış kuralları ve örnek bir listeyi bulacaksınız. Ek gıda deneyiminizde başarılar dilerim :))Kurallar:
1. Mama sandalyesinde oturacak
2. Elinde kaşık tutacak
3. Önünde yediğinden bir parça olacak
4. 1.5 Saattir emmemiş olacak.
5. Mama sandalyesinde aile sofrasına katılacak izleyecek.
6. T.v., oyun: Hayır
7. Güler yüzle yedirilecek.
8. Endişe, kaygı,aşırı sevinç aktarılmayacak
9. Baskı, kısıtlama kurmaya çalışılmayacak.
10.Yeni besinlerde sabırlı olunacak( en az 10 deneme)

Liste:
1.Hafta: Meyve püresi ( Elma, havuç ardından muz, armut v.b.) 8.aya dek narenciye, 1 yaşa dek çilek, kivi yasak.
Saat 10:00-11:00 ilk gün 2-3 kaşık sonra her gün bir önceki günün iki katı arttırılarak 100- 150 cc miktarına ulaşılır. + vitamin ve demir damlası
2. Hafta: Sebze püresi ( patates, havuç, kabak, maydonoz,brokoli, küçük soğan,pirinç, kırmızı mercimek, 1 kaşık zeytinyağı haşlanır, tel süzgeç veya çatalla ezilir. ( sebze püresine hangi sebze konursa konsun küçük soğan, pirinç, mercimek ve z.yağı sabittir her sebze püresine konur.)
Öğlen: ilk gün 2-3 kaşık, sonra her gün 2 katına arttırılarak 100-150 cc. ye ulaşılır.
3. hafta yoğurt
İkindi: ilk gün 2-3 kaşık her gün 2 katına arttırılarak 100-150 cc ye ulaşılır.
4. Hafta: Kahvaltı: 2-3 bebe bisküvisi veya 1 dilim ekmek+40 gr. tuzsuz beyaz peynir ( bir gün önceden suda bekletildikten sonra istenilen her tür peynir kullanılabilir) + 1-2 kaşık pekmez +1-2 kaşık dövülmüş ceviz; sağılmış anne sütü veya yoğurtla karıştırılıp çatalla ezilir.

1. Hafta : Meyve
2. Hafta: Meyve+Sebze
3.Hafta: Meyve+Sebze+Yoğurt
4.Hafta Kahvaltı+ meyve+sebze+yoğurt ( 9:00 kahvaltı-11: meyve+ 13:00 sebze- 16:00 yoğurt gibi ayarlanabilir) 
Emmeye devam eder +d vitamini+ demir+su ( kaynatmaya gerek yok, hazır pet şişeler kullanılabilir,susuzluğu kadar içer yemek öncesi verilmez yemek arası yemek sonrası teklif edilebilir.)

EK GIDA 2. BÖLÜM

7.Aydan itibaren ek gıda da et dönemi başlıyor. Fayda sağlayabilecek bilgiler ve mönü örnekleri ise şöyle;

1. Et: Dana veya tavuk kıyması (30 gr/bu da yaklaşık bir köfte veya 1 yemek kaşığı kadar) sebze püresinin içine eklenir.

2. Yumurta Sarısı: Yumurta tam katı haşlanır. Beyazı ayrılır (beyazı yasak öğrendik artık  zaten ) Sarısından ilk gün bir nohut kadar başlanır, 1-2 günde bu miktar 2 katına çıkarılarak tam yumurta sarısına ulaşılır. 
3. Ev Yemekleri: Zeytinyağlı, salçasız ( salça yerine domates püresi), tuzsuz kısmından tüm etli sebzeler ve çorbalara yavaş yavaş başlanır.

Mönü Örneği
Sabah Seçenekleri;
1. Kahvaltı karışımı
2. Peynirli omlet
3. Domates rendesi, 1 kaşık z.yağ, 50 gr tuzsuz beyaz peynir, ekmek
4.Hazır tahıllı kahvaltı mamaları

Öğlen Seçenekleri;
1. Etli sebze yemeği ,(+/-) yoğurt, (+/-) ekmek
2. Çorba+ ekmek
3. Pilav/ makarna + yoğurt+ 1 köfte

İkindi ;
Meyve (+/-) yoğurt ( öğlen yoğurt vermişsen  ikindi de meyve)

Akşam Seçenekleri;
1. Etli sebze yemeği ,(+/-) yoğurt ,(+/-)ekmek
2. Çorba+ ekmek
3. Pilav/ makarna + yoğurt+1 köfte

Emmeye devam eder+ Dvitamini+ Demir+ Su

8.-9. Ay: Balık ve kurubaklagil yemekleri eklenir ( haftada birer öğün)
1 yaştan sonra: Evde yenen her şeyi yer. Abur cubur , hızlı hazır gıda ve çerezle tanıştırılmaz. İşinize yaraması dileğiyle :)





3 Yorum


evren

süper toparlama ve tarifler. çok işe yarayacaktır yeni başlayanlara

serpilunal

Ellerine sağlık tatlım!

egeninannesi

ellerinizee sağlık ,çok net çogk aydınlatıcı

Yorum yapmak için üye ol