Yulaf severler grubu.

Yaratılma Tarihi: 28.12.2011
Sevgili analar, gıda mühendisi bir arkadaşım yulaf için insan besini demişti. Biraz abartı olsa da sadece yulaf yiyerek bir insanın ihtiyacı olanların tamamına yakınını karşılayacağını da eklemişti. Türkiye'de son yıllara kadar hayvan yemi olarak kullanılan yulafla ilgili özellikle analar bilinçlenmeye başladı. 
Yulaf ezmesi, yulaf unu, yulaf kepeğini nasıl tüketebilceğimizi, yulafın faydalarını, tariflerimizi paylaşmaya ne dersiniz? Arkadaşım semiramis yılmaz'ın yulafın faydalarına ilişkin özet yazısı da aşağıda.

Yulafın – Dolayısı ile Lifin – Sağlığımıza Faydaları

Güne 1 tabak mevsim meyveleri ile karıştırılmış yulaf lapası (porridge) ile başlamak. Nasıl iştah açıcı, nasıl sağlıklı, nasıl doyurucu! Ve kahvaltıda yulaf var diye sevinç çığlıkları atan çocuklar. Çok mu uzak geliyor, ya da yabancı? Topraklarımızda yüzyıllardır ekilip biçilen bir tahıl, bize neden bu kadar yabancı?

Yulaf, tüm dünyada (ama özellikle de ülkemizde) öncelikli olarak hayvan yemi olarak kullanılıyor. Fakat faydaları kanıtlandıkça ve yayıldıkça, insan gıdası olarak kullanımı hızlanarak artıyor. Nedir bu faydalar? Önce maddeleyelim, sonra açıklayalım ki yulafla tanışıklığımız pekişsin ve ilerlesin.

  1. Yulaf Ezmesi, yulaf tahılının tam halidir. Yani kepeği, çekirdeği alınmamış, rafine edilmemiş. Yani yulaf tanesinin içinde bulunan besin değerini yulaf ezmesinde aynen korunur.
  2. İyi bir protein kaynağıdır. Ayrıca E ve B vitamini, çinko, selenyum, bakır, demir, manganez ve magnezyum gibi besin elementleri açısında da zengindir.
  3. Kandaki kötü kolesterolü (LDL) düşürür. Yulaf, kötü kolestrolü düşürmeye yarayan en iyi 5 gıda arasında ilk sırada yer alıyor.
  4. Kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olur. Diyabet hastalarına faydalı olduğu gibi, sağlıklı insanların ve özellikle çocukların ileride Tip 2 diyabete yakalanma riskini azaltır.
  5. Kalın bağırsak kanserine yakalanma riskini azaltır.
  6. Sindirimi düzenlemeye yardımcı olur. Kabızlığı önler.
  7. Ocak 1997’de ABD Gıda ve İlaç İdaresi (FDA), yulaf ezmesinin etiketinde “düşük yağ tüketimi ile birlikte kalp hastalıklarına yakalanma riskini azaltabilir” ifadesinin yer alabileceğine karar verdi. Bu da yulafın içerdiği beta-glucan sayesinde….

 

Tüm bu sağlık faydaları büyük çoğunlukla yulafın lif içeriğinden kaynaklanır. Peki “vücudumuza aynen girdiği gibi çıkar, herhangi bir besleyici ve kalori değeri yoktur” diye bildiğimiz bu lifler bunca şeye nasıl vesile olurlar? Gelin, vücudumuzun içine girdiği andan itibaren lifli besinlere neler olup bitiğine bir bakalım.

 

Lifler: Yalnızca daha az yememizi sağlayan bir dolgu mu?

Cevap: Kesinlikle Hayır! Evet, lifin herhangi bir besin değeri yoktur. Ancak sindirimde hayati rol oynar. Ayrıca, diyabet, kalp hastalığı ve kanser gibi kronik hastalıklara yakalanma riskini düşürdüğünü gösterir sayısız çalışma vardır.

. Bitkilerin çoğu her iki tip liften de farklı oranlarda içerir.çözülemeyen ve çözülebilenTemel olarak lif bedeninizin sindiremediği her türlü karbonhidrattır. 2 tiptir:

Yediğimiz gıdaların sindirimi ağızda başlar. Yiyeceği ağzımıza alır almaz tükürüğümüzdeki enzimler yiyecekteki karbonhidratın büyük kısmını parçalamaya başlayacak ve bunları glikoza dönüştürecektir. Ancak bu enzimler life dokunamaz.

Ezilen yiyecek midemize ulaştığında, farklı enzimler proteinleri parçalamaya başlar. Mide yediğimizi daha da ezer. Lif buradan da sağ çıkar.

Mideden çıktıktan sonra yiyecek ince bağırsağa itilir. Safra devreye girer ve yağları parçalamaya yardım eder. Karışım ince bağırsaktan geçerken besin öğeleri daha da parçalanır.

Tüm bu süreç boyunca parçalanan karbondihrat ve proteinler kanımıza, parçalanan yağlar ise kana karışmadan önce karaciğere gider. Ancak lifler hala parçalanmamıştır.

.kendimizi da

Katılmak için Kaydol ya da Giriş yap

Konular

<12>
Yulaf severler grubu.

Grup Yöneticileri