Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

<1234>
04/27/2011 12:13:00

Bizim en azından ilk etapta göremediğimiz ama gerek televizyon, gerek reklam panoları gerek diğer iletişim araçları vasıtasıyla burnumuzun dibine kadar giren, belki de çocuklarımıza alttan alta zararlı davranış kodları işlemeyi amaçlayan türden mesajlardan bahsediyoruz. Bu cinsel içerikli mesajlar, içki, sigara, şiddet gibi çocuklarımıza ve çevremize zarar verecek mesajlar da olabilir. Bir nevi telkin için de kullanılan bu yönteme maruz kalmamak için neler yapılabilir. Evet en basitinden TV izlememk izletmemek, güvenilen yayınları izlemek bir çözüm. Ama ya daha ötesi? Örnekler için google görsellerde kısa bir arama yapmak yeterli. Önerileriniz veya ekleyecekleriniz varsa okumaktan mutluluk duyarız.

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 12:16:00

İşin korkunç yanı bilinçaltının tüm görüntü, ses, resimleri kaydetme özelliği 1900’lardan beri insanları yönlendirmek için kullanılıyor. Nasıl mı?

1900’lü yıllarda Knight Dunlap adında Amerikalı bir psikoloji profesörü illüzyon gösterisi yaparken bilincin farkında olmadığı “hissedilemez gölge” ler kullanarak aynı uzunluktaki iki çizgiyi seyircilerin farklı algılamasını sağlamıştı.

1957 yılında market araştırmacısı James Vicary sinema ekranında çok hızlı bir şekilde parlayan mesajların insanların gıda üzerindeki tercihlerini etkilediğini belirtti. Ve ilk olarak “bilinçaltı reklam” (subliminal advertisement) tanımlamasını kullandı. Vicary, yaptığı araştırmada takistoskop adı verilen cihazla filmlerin arasına “Caca Cola İç” “Patlamış Mısır Ye” mesajları yerleştirdi. Bu mesajlar saniyenin 1/3000 kadar kısa bir sürede görünüyor ve her 5 saniyede bir tekrarlanıyordu. Bu filmin arkasından New Jersey’deki Cola satışlarının % 18.1 ile % 57.5 arasında arttığı gözlemlendi.

Bu araştırmanın ardından “bilinçaltı reklam ve yönlendirme” filmlerde, reklamlarda, dergilerde sık sık kullanılmaya başlandı. Mesela 5 Temmuz 1971 tarihinde Time’ın arka kapağında Gilbey’s London Dry Gin adlı bir markanın reklamı vardı. Reklamda bardaktaki buzlar üzerinde ‘sex’ yazıyordu. Bu reklam sayesinde Gilbey’s’in 1.5 milyon dolarlık satış yaptığı tespit edildi.. Reklamla ilgili yapılan araştırmada deneklere reklamın kendilerinde ne gibi bir etki uyandırdığı soruldu. Deneklerin yüzde 60’ı bu etkiyi ‘doyuma ulaşma’, ‘sex düşkünlüğü’, ‘heyecanlanma’, ‘romantizm’, ‘duyguları okşayıcı’ gibi ifadelerle tanımladı. Reklamın gizli mesaj içermeyen versiyonu ise denekler tarafından bu şekilde tanımlanmadı.

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 12:17:00

Bilinçaltı reklamlarında en çok iki nokta üzerine vurgu yapılmaktadır: “ölüm” ve “sex” yada “cinsellik”. Nedeni ise bilinçaltının “doğum” ve “ölüm” arketiplerine çok daha fazla duyarlı olması. Kısacası beyin, bu iki olaya daha fazla tepki veriyor. Sex mesajı doğum arketipinde, kill mesajı da ölüm arketipinde karşılanıyor. Mesela Kuzuların Sessizliği filminin kapağındaki kelebeğin üzerinde bir iskelet kafası var. Bu iskelet kafasının içinde ise çıplak kadın figürleri bunuyor. Yani doğum ve ölüm arketipleri birlikte kullanılarak etki arttırılmaya çalışılıyor.

TV’de ya da sinemada kullanılan diğer bir bilinçaltı tekniği de 25 ve 25. kare tekniği. Gördüğümüz bir anlık bir görüntü 655 satır ve frame denilen 24 küçücük kareden oluşuyor. Her 24 kare ise -bu sinemada 25’dir- bir ekran büyüklüğündeki kareyi oluşturur. Her 327.5 satırda bir de ´control-track´ denilen aralık vardır. İşte bu aralıktan görüntüler kesilip aralarına başka görüntüler atılıyor.

Bizim ülkemiz açısından üzücü olan durum ise kendi izlediğimiz ya da çocuklarımıza izlettiğimiz her dizi ve filmde bilinçaltımıza her türlü bilinçaltı yöntemi ile seks ve cinsellik temalarının kazınmasıdır. Özellikle Disney yaptığı çizgi filmlerde cinsellik temasını yıllardır çocuklarımızın bilinçaltına kazımıştır.

Örnekleri ise şöyle:

Kurtarıcı (Rescuer) adlı çizgi filmde bir anda parlayıp sönen çıplak kadın resimleri ekrana yansıtılmıştır.

Alaaddin çizgi filminde ise “evet gençler soyunun” (good teenagers take of clothes) sesi hipnotik bir tonda gizli olarak tekrarlanmaktadır.

Aslan Kral (The Lion King) adlı meşhur çizgi filmde yıldızlarla gökyüzüne “sex” kelimesi yazılmıştır.

Jessica Rabbit (Who Framed Roger Rabbit) çizgi filminde filmin kahramanı Jessicanın kaçış sahnesinde eteği açılıyor ve kahramanın iç çamaşırsız olduğu görülüyor.

Küçük Denizkızı (The Little Mermaid) çizgi filminin kapağında erkek cinsel organı gizli bir şekilde resmediliyor.

Reklamlardaki ve filmlerdeki başlıca bilinçaltı uygulamaları ise şöyle:

Camel’in logosunda kullandığı deve resminin sağ ayağında çıplak bir adam resmi bulunuyor. Yine Camel’in Smooth Karakter adlı tiplemesinde cinsellik tema olarak bilinçaltına kazınıyor.

Cola çeşitli yıllarda hazırladığı reklamlarda cinsellik öğesini kullanıyor. Bunlardan dikkat çekici olanı Feel the Curves (kıvrımları hisset) reklamında Colanın yanında yer alan buz tanelerinin arasında bir çocuğun erkek cinsel organına doğru ağzını uzatmasıdır. Yakın zamanda yapılan bir reklamda ise kutu Colanın üzerinde buzlarla çıplak bir kadın figürü oluşturulmuştur.

Pepsi ise kutu kola tasarımında “sex” yazısını gizlice çizgilerin arasına gömmüş ve bu şekilde satışlarını arttırmıştır.

Dövüş Kulübü (The Fight Club) filminde 25. kare tekniği ile elinde sigara olan Brat Pitt resmi filmin çeşitli yerlerine yerleştirilmiştir. Daha dehşet verici olanı ise filmin kapanış sahnesinde erkek cinsel organının gösterilmesidir.

Yukarıda bahsedilen örnekler tespit edilenlerdir. Kimbilir tespit edemediğimiz ve bilinçaltımıza cinsellik tohumlarını eken kaç film ve reklam vardır. Kendimizi ve çocuklarımızı dışarıdan ihraç edilen filmlerden ve dizilerden uzak tutmanın, sineme keyfine bir süreliğine ara verip evimizdeki TV’leri kapatmanın vakti geldi de geçiyor.

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 12:17:00

yukarıdaki yazdıklarım alıntıdır arkadaşlar..

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 12:17:00

son cümleye dikkat:

Subliminal mesaj başka bir objenin içine gömülü olan bir işaret ya da mesajdır ve normal insan algısı limitlerinin altında kalmak, o anda farkedilmemek üzere tasarlanmıştır. Subliminal mesajlar insanın bilinçli dikkati tarafından farkedilemezler ancak bu mesajların insan bilinçaltını etkiledikleri ileri sürülmektedir. Subliminal teknikler reklamcılık ve propaganda alanlarında sıklıkla kullanılmaktadır.Bilinçaltı mesaj kullanmak yasalara aykırıdır

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 12:45:00

konuyu kavramak açısından güzel paylaşımlarınız olmuş, teşekkürler.

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 13:03:00

okudukça dehşete düştüm özellikle çocuk filmlerinde kullanılması çok korkunç 

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/27/2011 20:20:00

bu başlığı açana teşekkür ederim
eşime de okutucam bu nasıl bişeydir ya

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/28/2011 13:17:00

http://aylinanne.blogspot.com/2010/06/bilincalt-kurgulamayla-cocuklarn-beyni.html ben de ilk Aylin Anne'nin bloğunda bu konudan haberdar olmuştum bu paylaşım alanı çok güzel olmuş.  

Ynt: Subliminal messages (Bilinçaltı mesajları) hakkında ne biliyoruz?

04/28/2011 19:41:00

linkler çok faydalı oluyor. katkıda bulunanlara teşekkür ediyorum. ama yine de bilinçaltı mesajlar karşısında acil eylem planı hazırlamak kolay değil sanki. bu konu üzerine ciddi kafa yorup sonra da uygulamaya geçen aileler varsa uygulamalarından örnekler duymak bizleri motive edebilir. mesela televizyonu hayatından çıkarmayı başarabilen var mı? :)

<1234>

Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
Güncel Haberleşme ve Bilgilendirme Grubu

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...