Cekingen cocuk ve Montessori

<12>
02/10/2011 19:13:00

Biryerlerde Montessori'nin cekingen cocuk icin iyi bir secim olmayabilecegini okudum. Tabii aksini savunan da olabiliyor. Siniflarda cekingen cocuk kendi halinde ve sessiz bir kenarda durur birseyler yapar ama ogretmen ilgisinden mahrum kalir deniyordu.

Bir de sosyallesme konusu, Montessori cocuga (3-6 yas icin) sosyallesmeyi nasil ogretiyor, aktiviteler cok bireysel, paylasmak pek yok (sira beklemek var) falan gibi elestiriler olabiliyor.

Baska bir soru isareti de siniftaki sessiz sakin ortam iyi guzel, peki bu cocuklar ne zaman muzik dinliyor, sarkilar ogreniyor, dans edip ziplayip hopluyor?

Siz ne dusunuyorsunuz? Muhtemelen uygulamalar okula gore de degisiyordur o yuzden Amerikada baktigim okula da soracagim bu sorulari.

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/10/2011 19:23:00

Aynen baharb benim de kafamda ki soru işaretleri tam bunlar. Hatta beanladığım kadarıyla Amerika'da filan tam da kurallarına uygun bir Montessori eğitimi olduğu için biraz daha bu sordukların önem kazanıyor. Cevapları bekliyor olacağım.

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/10/2011 20:21:00

Sevgili Bahar,

Montessori bazi cocuklar icin en optimal secim olmayabilir ama cocugun cekingenligi gecici mi yoksa hep kalici bir ozellikli onu tartmak lazim. Benim oglum da kizim da Montessori'ye gidiyor. Ilk baslarda dil konusu yuzunden hep cekingendiler. Ama ogretmenlerle konusursan onlarin bu konudaki tutumlarini anlarsin. Yani tamamen birakiniz yapsinlar mi, yoksa biraz biraz ittirme var mi?

Ornegin benim oglum 2 senedir bu okula gidiyor. Artik ogretmenler de ben de biliyoruz ki bu cocuk kendi bildigi ve guvende hissettigi aktiviteleri tekrar etmekten hoslaniyor. Biraksan bir sene o bildigi ve kendini rahat hissettigi 2-3 aktiviteyi yapar duru. Ama ogretmenler arada onu yonlendiriyorlar.

Sosyallesme konusunda tam dusunulenin aksine Montessori cok da guzel sosyallesilen bir ortam.  Hic bireysel degil. Cok yanlis bir onyargi var. Dusun ki normal anaokulunda 1 veya 2 ogretmen 20 cocuga onu yapin bunu yapin diyor ve herkes ayni anda ayni seyi yapiyor. halbuki montessori'de gruplu gruplu is yapiyor cocuklar. Oyun oynuyorlar, yap boz yapiyorlar. O konuda endiseniz olmasin.

Paylasma yok dda yanlis biliniyor. Cocuklar grup halinde oynadiklari zaman palasiyorlar, siralarini bekliyorlar, aldiklarini topluyorlar vs. Gecen gun bir arkadasima anlatiyordum. oglumu almaya gittim. Cocuklarin herbiri gruplasmis sakin sakin kendi kafalarina gore birseyler yapiyorlar. Biri kalkip baska birinin yanina gitti birsey anlatti geldi. Simdi normal sinifta olsa cocugum yerinden kalkma, otur isini yap falan derler.

Muhtemelen okuldan okula degismekle beraber line time denilen sarki ve sakinlesme aktivitesi var. Ayrica bizimkilerin okulunda cocuklari hava guzelken illaki gunde 2 kere disari bahceye veya parka cikariyorlar.

Yazdigin gibi detaylari okula sorman lazim ama detayli yazim da burada:
http://www.pratikanne.com/2010/06/kprcann-montessori-okulu-tecrubeleri.html
http://www.pratikanne.com/2010/06/kprcann-montessori-okulu-tecrubeleri_03.html
http://www.pratikanne.com/2010/06/kprcann-montessori-okulu-tecrubeleri_04.html

http://www.pratikanne.com/2008/12/yuva-seimi-blm-2-deneme-ve-karar.html
http://www.pratikanne.com/2008/12/yuva-seimi.html

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/10/2011 21:08:00

Aslında Montessori'yi daha katı uygulayan İtalya'dan gelen, AMI http://www.montessori-ami.org/

umarım yanlış kopyalamıyorumdur linkleri. 
http://www.amshq.org/Amerika'daki sistem ve okullar daha esnek, bize uyan yanlarını uyguluyoruz, diğerlerini diğer sistemlerden alıyoruz gibi, AMI'ciler reddediyorlar bu ekolü hatta, AMS   Pratikanne, zorunlu hallerden 4 ayrı kreşi tecrübe ettik, normal kreşlerde de öyle yapmıyorlar pek. Grup aktivitesi varsa katılması için teşvik etme gibi olabilir ama bir  şey söyleyip geri yerine oturma gibi bir şeye çok müdaheleci olacaklarını sanmam. Yani okul, öğretmen müdaheleci bir tipse olabilir de, metodoloji kaynaklı değildir. Ama grup aktivitelerini de seviyorlar ve katılıyorlar genelde çocuklar (son okulda kapalı devre kamera var, beklerken gözlemleme imkanım da oldu) , bu yüzden çocuk grup aktivitesine katılmıyorsa bir sıkıntısı mı var, dikkat eksikliği olabilir mi gibi yorumlayabiliyorlar.
 

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/11/2011 18:05:00

Sagolun arkadaslar ne guzel cevaplar yazmissiniz.

Pratik anne yazilarin supermis ayni yollardan gecmisiz. Ben de senin ilk basta okula baslamadan once dusundugun gibi acaba Montessori fazla mi hirsli-akademik? 4 yasinda okuma yazmayi sokmese de olur, cocuk einstein olmasa da olur diye de dusunuyorum, onemli olan mutlu olsun, sevsin sevilsin, sosyallesin. Zaten 2 yasindan beri harfleri sayilari falan biliyor, daha ogrenmese de olur (ama acaba yine senin dusundugun gibi sikilir mi, zaten ilgili diye bir yandan da hirsli akademik anne dusuncesi de var icimde)

Simdi biraz bizim kiza ozel detaylar vereyim. Tabii ki "cekingen cocuk" diye bir isim takmak cok dogru degil. Eger birine isinirsa (buyuk ya da cocuk) cok iyi iliski kuruyor ve oynuyor. Fakat ilk anda ustune gidilmemesi lazim. Eskiden parktaki cocuklardan korkar, yanina biri gelirse "baybay" derdi gitsin diye! Kresten sonra bu azaldi daha rahatladi. Yine de eger fazla girisken, onun alanina tecavuz etme olasiligi olan cocuk gorurse korkuyor, ya da fazla ustune giden buyukler olursa hemen kabuguna cekiliyor sessiz kalmayi ve kenardan guvenli bir yerden izlemeyi tercih ediyor. Yazdan beri bir krese gidiyor. (ingilizceyi onceden biliyordu amerikali bakiciyla evde, yani yeni ogrenmiyor, sadece dil degil cekingenligi) Burada cesitli ogretmenlerle iliskileri oldu. Birkac ogretmenle super iliski kurdu ama kendi sinif ogretmeniyle bastan beri bag kuramadi. Sonuc olarak o kadinla oldugu sabah seansinda genelde zorlukla konusuyor, aktivitelere pek katilmiyor. Ama ogleden sonra "bambaska" oluyormus (ben de izledim), oynuyor, konusuyor, egleniyor, sakalasiyor, guluyor. Yani ogretmen evet cok onemli, bu bulundugu kreste de seneye sinif ogretmeni degisecek, o ogretmenle iliskisi nasil olur bilmiyorum.

Montesorinin bize uyabilecegini dusunmemin sebepleri: Konsantre olmayi seviyor, bir seyi 1 saat yapar, resim yapmak olsun, puzzle olsun, harfler, sayilar, kitap "okur" kendi kendisine, otursun sessiz sessiz oynasin, mumkunse kimse onu bolmesin. Yeni aktivitelere de kapali degil o kadar, Montesoride sunulan cogu seyin ilgisini cekecegini dusunuyorum. Burada ama sosyallik dusuncem tekrar geliyor, boyle butun gun kendi basina sectigi seylerle oynarsa arkadaslarla nasil sosyallesecek (yalniz  is yapmayi tercih eder grup aktivitesine), ingilizcesi ne zaman gelisecek, vs. Fakat ayni konudan dolayi simdiki okulda sorunumuz olabiliyor: her aktivite 30 dk falan suruyor, bizimkinin alismasi, baslamasi (gecisleri zaten sevmiyor) ancak 20 dk suruyor, tam aktiviteye alisip baslamis oldugunda da aktivite bitiyor. Ornegin serbest araba tren vs yerde oynuyorken resim aktivitesi basliyor, bizimkinin toparlanip oturmasi, oturduktan sonra etrafindakileri izlemesi, boyayi eline alip kagida surmesi derken 25. dakikada bir bakiyorsun keyifle boya yapiyor ve biraksan 2 saat boyayacak (gercekten, denedik gorduk). Fakat ne oluyor, haydi disari cikiyoruz diyorlar, aglayabiliyor, istemiyor, vs. Iceridelerse zorlamiyorlar aktiviteye, isterse devam edebiliyor ama bazen sinifca baska bir sinifa, alana, vs gidiyorlarsa onu da goturmek zorundalar. Sonra disari cikinca tam disarida kosede seyretmesi bitmis iki kosmaya baslamis, yemek saati geliyor, bu sefer iceri girmek istemiyor cunku sadece 5 dakikadir oynuyor oluyor.

Ote yandan, bu dedigim problemler genellikle az sevdigimiz ogretmenle daha belirgin, o varken bizimki icine kapaniyor ve dona kaliyor tabiri caizse. Minimum iletisimle hayatini devam ettiriyor sadece gerekli tuvalet yemek cumleleriyle. Biraz da benim sabah onu birakmamdan sonrasi diye uzgun oldugu icin de olabilir, ama alismasi saatler suruyor. Birakirken aglamiyor ama aglamamak icin kendini kasiyor bence. BEnim ona sarilip opup baybay dememi istemiyor mesela, gozume bakmadan "hadi git" diyor kuskun. Halbuki mutlu oldugu zamanlarda bana el sallar oper baybay der. Yine bunlar hep sevmedigimiz ogretmen esliginde oluyor. Diger ogretmenler daha guzel empati kurduklari icin benim kizla, onlar etrafta oldugunda bu gecisler daha kolay olabiliyor. Bir de ogleden sonralari diger ogretmenlerle daha serbest bir zaman geciriyor, herkes ne isterse onu yapiyor, aktiviteler hep sabah (aktivite zorlamasi olmasa bile, mekan degisikligi falan gerekebiliyor dedigim gibi). 

Ogleden sonra bircok cocuk evine gidiyor, kalanlar bir sinifta birlesiyor, yani yas grubu da karisik. Bizimkinin kendinden buyuklerle de guzel iletisim kurduguna sahit oldum orada.

Tabii bir gorusum de, zaten seneye ogretmen degisecek kotu ogretmenden kurtulacagiz bu kreste kalirsak. Montesoride de iyi ogretmen garantisi yok (simdiki ogretmenimizi ben ilk gordugumde begenmistim mesela, sonradan problemler cikti). Cocugun da alismasi 6 ay surdu, duzenini bozmayalim, basa donmeyelim. Bir de Montesori de velinin iceri girmesine cok izin vermiyorlar, alisma doneminde sabahlari 15 dk-30 dk gibi surelerle ben onunla iceride oynayamam, sinifin disinda vedalasmaya onem veriyorlar orada, halbuki simdiki kres serbest, veliler istedigi gibi girip cikar, istersen sabah 1 saat kal cocuk alisana kadar.

Bu noktada aklima su geliyor: ama ya Montesori hakikaten bizimkinin sakin ve "focused" karakteri icin bicilmis kaftansa? Ya birsey kaciriyorsak? Hem de 3-6 yas ayni sinifta olacak, eger alisir severse, degisiklikten stres olan kizim icin ideal olur.

Biliyorum bunlar benim verecegim kararlar, ama her turlu fikir isime yariyor. Of ne zormus ya, simdi boyleyse ilerisi kimbilir nasil olacak :)

Bahar

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/11/2011 19:46:00

Benim kizim da 2 yasindan bu yana bir Montessori okuluna gidiyor. Montessori olan olmayan 3-5 kres gezdik, illa Montessori olsun demedik ama genel felsefesini begeniyorduk. Gezince 2 yas grubu normal kreslerde gordugumuz tek sey kaos idi. Belki farkli olanlar vardir ama en iyi kres diye adlandirilan normal kreslerde bile 2 yas gurultuden,kaostan,kalabaliktan gecilmiyordu. Bol oyuncak iyidir mantigiyla siniflar oyuncakla doldurulmus, cocuklara alan kalmamis. Tercih meselesi ama ben duzenli,planli alanlari tercih ederim kendim icin de, Montessori okullarinin duzenlenmis, belli bir amacla tasarlanmis siniflari hosumuza gitti.


Senin kizinin ilgisini ceken birseyi konsantre oluo uzun sure kendi kendine yapmasi cok guzel. Benimki de tem tersi, uzun sure birseye konsatre olmaz (okula baslayali biraz duzeldi ama hala senin anlattigin gibi birseyi hic gormus degiliz). Konsantrasyonun gelismesi icin Mont. okullarinin iyi olacagini dusunduk.

Biz ogretmenlerinden cok memnunuz, dedigin gibi cok onemli ogretmen. Cocukla ogretmen arasindaki bag herseyi belirliyor, Mont.ya da degil. 

Ben sehrimizdeki tum Mont. okullarini geziyorum bu aralar. Hem kendi merakimdan hem de belki bizim kafamiza daha yatkin uygulamasi olan vardir diye. Olur da baska okulu begenirsem, belki degistirecegiz.

Gezerken daha once dusunmedigim birseyi farkettim yalniz: Gelecek sene Sila 3-6 yas sinifina gidecek (primary diyorlar, bilmiyorum her yerde ismi ayni mi). Sila sinifin en kucugu olacak, sorun yok ama ayni sinifta Kindergarten sinifi okuyan 6 yas da var. Bu cocuklarin belli bir mufredati var. Ertesi yil ilkokula baslayacaklar. Belli konulari, kavramlari ogrenmis sekilde yili bitirmeleri lazim.

Gezdigim Mont. okullardan birinde dikkatimi ceken sey: 3-4 yas cocuklar yine kucuk cocuk olmanin verdigi enerjiyle kipir kipir aktivite yapiyorlar, Kindergarten cocuklar oturmuslar Matematik, Alfabe calisiyorlar. Cocuklari kucuk yasta tek siraya diz, hatip gibi ders ogret hic hazetmedigim birsey olsa da bu ortamda Kindergarten cocuklar iyi egitim aliyorlar mi? diye dusunmeden edemedim...Ogretmenlerin ilgilenecek yeterli zamani oluyor mu? Bilmiyorum...

Damla, bu arada Sila'nin okulu AMI olanlardan. Yukarida anlattigim okul da AMI. Katiliklari asil ogretmen seciminde ve materyallerin nasil sunuldugunda. Ama cocuklara ket vuracak bir katilik gormedim henuz. Tum ogretmenler AMI sertifikali olmali...Yeni bir aktivite sunulurken cocuklar elleri arkada seyredip anlamaya calismalilar...Atistirma (snack) masasindan yemek alirken tabaklarini iki elle tutmalari gerek vs...Kati gibi gozukse de aslinda cocugun bir an once yaptigi isi iyi kotarmasi icin getirilmis kurallar...

Bizim okulda da bol bol sarki var, disarida oynuyorlar, birlikte aktivite hazirliyorlar, onemli gunleri kutlarken hep birlikteler, yani sosyallesme yok degil...


Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/11/2011 20:03:00

sedavesila, peki oyuncak var mı? Çocuğun kendi işini kendisinin yapması konusu nasıl ele alınıyor? Kitap var mı? Yaratıcılığa yaklaşım nasıl? Çocuk materyali amacına uygun kullanmazsa ne oluyor mesela? Çok soru oldu.

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/11/2011 20:17:00

Seda ben de montessorideki duzeni ve sukuneti begeniyorum. ustelik cocugun cekingen karakteri icin de iyi, oyle kaotik ortamlar onu korkutur sindirir zaten. simdiki okulu da cok kaotik degil, oyuncaklar montessori kadar duzenli olmasa da yine de bir duzen var sayilir. 2 yas sinifi 8 cocuk ve 2 ogretmen. bazi aktivitelerde, bahcede falan, daha kalabalik oluyorlar ama nispeten duzenli ve sakin bir yer gibi gorundugu icin secmistim. baska kreslerde cocuklarin sesini bastirmak icin ogretmenin bagirmasi falan  cok rahatsiz etmisti beni.
Benim baktigim okulda ogretmenlerin AMS sertifikasi varmis ve ilkokul da var burada. Aileler kurmus nonprofit coop o yuzden fiyati daha makul, girmesi de zor aslen, almazlarsa karar vermekten kurtuluruz!
Damla, sorularini not ediyorum ben de haftaya ziyaretimde sorayim.

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/11/2011 23:17:00

Bahar,her okul kaos degil demek ki,bize oyleleri ya da oyle gunler denk geldi... Coop olmasi cok guzel,benim gordugum coop okullar iyi kotarilmissa cok iyi oluyor... Damla sorduklarina detayli cevap verecegim,telefondan girdim su an...

Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/16/2011 06:48:00

Gec oldu ama Damla cevaplarim:


Oyuncak yok, sadece Monti. materyalleri var.
Tum siniflar cocugun kendi kendine her isini halletmesi icin tasarli. Yani kendi kendilerine yapmaya sevkediyorlar.
Kitap var. Sanirim kucuk siniflarda (1.5 - 3 yas) toplu kitap okuyor ogretmen. Ama onun disinda isterlerse alip kitap okuyorlar. Mesela Sila'nin Turkce bir kitabini yanlislikla sinifta unuttum, sonra da almadim. Cunku Sila eve gelip, kitabi okudugunu (baktigini) anlatiyordu.

Yaraticiliga yaklasim nasil? Emin degilim. Mesela resim, el isi vs. yapip yolluyorlar. Cogu insan ne guzel boyle seyler yaraticiligi artiyor gibi dusunebilir ama kalipli el isi yaptirmak yaraticiligi aslinda kostekleyen birsey. Bu konu hakkinda cok derin dusundeklerini sanmiyorum kisacasi.

Hoca her materyali takdim ediyor. Takdim ederken (Ozellikle 3-6 yas grubundan ornek veriyorum) cocugun dikkatli bir bicimde dinlemesini ve izlemesini bekliyor. Sonra cocuk onu kendisi alip basina oturuyor.

Ara ara hoca gelip cok az mudalede bulunuyor ya da nasil gittigine bakiyor ama duzelten, bak boyle degil soyle yapacaksin diye karisan gormedim hic. Mudahale cok az, ellerinde not defteri kalem arkadas oturup cocuklari gozlemliyorlar genelde...


Ynt: Cekingen cocuk ve Montessori

02/16/2011 07:45:00

Çok teşekkürler.

<12>

Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
montessori eğitimi

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...