ÇOCUĞUNUZUN BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRİN

02/23/2011 13:24:00

 

Vücudumuzun savunma sistemi olan bağışıklığımız bizi hayatta tutabilen, sağlıklı bir şekilde yaşamımızı devam ettirmemizi sağlayan bir sistemdir. Doğada var olan ve hastalık edici organizmalardan korunmamızı bağışıklık sitemimiz sağlar. Çoğu organizma ile maruz kaldığımızda bağışıklık sistemimiz bunu biz fark etmeden yok eder. Maruz kalınan organizmanın miktar ve etkinlik yönünden kuvvetli olması ya da bağışıklık sistemimizin zayıf kalması ise hastalık ile sonuçlanır.

                Bağışıklık sistemimizin kuvvetli olması bizim için hayati önem taşır. Konu çocuklara gelindiğinde ise dikkat edilmesi gereken noktalar biraz daha titizlikle incelenmelidir. Dünyaya gelen bebeğimizi anne sütü ile beslediğimiz dönem boyunca anne sütündeki başta oligosakkaritler olmak üzere bağışıklık sistemini güçlendiren antienfektif öğeler bebeğimizin savunma sistemini kuvvetlendirir. Anne sütü alımı bittiğinde ise bağışıklık sistemini ayakta tutmak için yine ilk sıraya beslenme oturur. Yani çocuğumuzun beslenme tarzı, tükettiği besin örüntüsü ile bağışıklık sistemi direkt olarak etkilenir.

Bağışıklık sistemi ile ilişkili olan besin öğelerinden bahsedecek olursak;

Ø  Folik asit, A, C, E, D,B6 vitaminleri, çinko, bakır, demir, selenyum mineralleri bağışıklık sistemi ile ilişkili olan vitamin ve minerallerdir. Vitamin ve mineraller vücudumuzda belli bir oranda bulunması gereken, eksikliği ya da fazlalığı durumunda sağlığımızın ciddi şekilde etkilendiği, bize enerji sağlamayan besin bileşenleridir. Bağışıklık sistemimizin kuvvetli olabilmesi için bu besin öğelerini içeren besinleri günlük beslenme planında belirli miktarlarda tüketmeliyiz. Yaşımıza göre de gereksinimlerimiz farklılık gösterir. Bu sebeple çocuklar kendi yaş aralıklarına göre değerlendirilmeli ve sağlıklı beslenme kuralları çerçevesinde beslenmelidir.

Ø  D vitamini yetersizliği inflamatuvar hastalıların riskini artırmaktadır. Yani bağışıklık sistemini zayıflatmaktadır. Bu sebeple D vitamininin en iyi kaynağı olan güneşten yeterince faydalanmalıyız. Çocuklar kışın günde 15-20 dakika, yazın da 5 dakika kadar güneş ışınlarından faydalanmalıdır. Unutmayınız! Güneş ışığının bu etkinliği pencere camından geçmez. Bu sebeple güneş ışınlarının dik gelmediği saatlerde, direkt olarak güneş ışığına çıkılmalıdır.

Ø  Diyetimizin yağ örüntüsü bağışıklık sistemimizi etkiler. Çocuk beslenmesinde dikkat edilmesi gereken konu, doymuş yağ asitleri ile doymamış yağ asitlerinin oranını dengeleyebilmektir. Yemekleri hazırlarken zeytinyağını kullanmak, omega-3 yağ asitlerinin zengin olduğu balığı haftada 2 defa tüketmek yağ asitlerinin dengelenmesine fayda sağlayacaktır.

Ø  Tereyağı büyüyen ve gelişen organizmayı desteklemek için en iyi yağ türlerindendir. Çocuk beslenmesinde, kan yağları ile ilgili bir sıkıntı yoksa tereyağı kullanılmalıdır.

Ø  Şeker tüketiminin fazla olması bağışıklık sistemini olumsuz etkiler.  Çocuk beslenmesinde saf şeker içeriği fazla besinlere yer verilmemelidir.

Ø  Kuruyemişlerde bulunan magnezyum, E vitamini gibi maddeler ve yağ asit örüntüleri bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcıdır. Kilo problemi yaşamayan çocuklara günde 1 adet ceviz içi ya da fındık, badem gibi kuruyemişlerden 5-6 adet verilmelidir.

Ø  Günlük olarak 1-3 yaş arasında 100-120ml/kg , 3-6 yaş arasında 90-100ml/kg sıvı tüketilmelidir. Su vücudumuzun en çok ihtiyaç duyduğu bileşendir. Susuz kalan bir vücutta bağışıklık sisteminin görevlerini yerine getirmesi sekteye uğrar.

Ø  Uzun süre aç kalınması bağışıklık sistemini zayıflatır. Çocukların 2-3 saatte bir beslenmesi gerekir.

Ø  Uykusuz kalınması bağışıklık sistemini zayıflatır. Çocukların günde 12 saat uyumaları gerekir.5-6 yaş dönemine kadar öğlen uykuları olabilir.

Ø  Çocuklarda fazla besin tüketimi ve normal kilonun üzerinde seyretme bağışıklık sistemini zayıflatır. Fazla besin tüketimi ile beraber gelen vücuda fazla yağ alımı, oksidan madde miktarını artırır ve savunma sistemi zayıflar. Bağışıklık sistemini kuvvetlendirmek ve akabinde çıkabilecek sağlık problemlerini önlemek adına kilo fazlalığı olan çocuklar erken dönemde diyet tedavisine alınmalıdır. Bu konuyla ilgili bir diyetisyene başvurulmalıdır.

Ø  Meyvelerimiz ve sebzelerimiz diyetimizin vitamin ve mineral kaynaklarıdır. Çocuklarda günlük 1 tabak sebze yemeği, 300 gram kadar meyve tüketimi bağışıklık sistemini destekleyecektir.

Ø  Yemekleri pişirme yöntemleri ve saklama şekilleri vitamin ve mineral kayıplarına neden olurken, uygun olmayan koşullarda yemeklerin bekletilmesi mikrobiyolojik açıdan risk oluşturur. Bu tür bir besinin tüketimi de bağışıklık sistemini zayıflatır. 

 

Vücudumuzda her şeyin yolunda gidip gitmediğini gözlemleyebilmek adına belirli aralıklar ile kan tetkiklerimizi yaptırmakta fayda vardır. Aynısı çocuklar içinde geçerlidir. Yılda 2 defa genel durumun değerlendirilmesi, boy kilo ölçümünün yapılması, kan değerlerinin takip edilmesi büyüme gelişme döneminin sorunsuz geçmesini sağlayacaktır.

Keyifle geçecek, sağlıklı yıllar dilerim…


Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
BEBEĞİMİ BESLİYORUM

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...