Artılar & eksiler

<12>
02/17/2011 22:11:00

Okula başlamadan okuma-yazma bilmenin artı & eksileri neler olabilir?

Ynt: Artılar & eksiler

02/17/2011 22:16:00

 

ElfAna, sınıf öğretmeniyim.eğer .çocuk kendi isteği ve bilgisiyle öğrenmeye çalışıyorsa engellememek gerekiyor. ama tutup da zorla öğretmek yanlış. bir de öğretmenler için okuma bilip de gelen çocuklar çok avantajlı oluyor :)
ama yazma ayrı bir dosya hele ki bu sistemde el yazısı var ya. o işte fena yapıyor.biliyorum havasında gelen bi öğrenciyle öğretmen zorlanıyor..

Ynt: Artılar & eksiler

02/17/2011 22:18:00

hemen bizim kres psikologunun soyledigini ileteyim: ilkokulda ogretim yontemleri surekli degistigi icin (ornegin harfler artik ke, le diye hece seklinde degil de k, l sesleriyle ogretiliyor, ya da duz yazi degil el yazisi kullaniliyor) oncesinde ogretilmesini uygun bulmuyoruz. cocuk yadirgayip icine kapanabiliyor, ogrendigini de unutabiliyor, okumasini ilerletemiyor ve ortama uyum sorunu yasayabiliyor. ama cocugun sorulari varsa da harf-hece ogretmekten kacinip kelimeleri soyleyebilirsiniz. orn: gazete basliklari, markalar, ismi-soyismi.

Ynt: Artılar & eksiler

02/17/2011 23:21:00

safiyeseniha,
bir sorum olacak. MEB, once ogretilen harf seslerini neye gore belirlemis?

Ynt: Artılar & eksiler

02/18/2011 10:01:00

Yanıt değil ama başka bir soru gibi olacak mecburen.

Günce için seneye gidebileceği yuvaları araştırmaya çalışıyorum yavaştan, zaman buldukça. Çok yer gezebildim diyemeyeceğim ama gittiğimiz yerlerin hepsinde resmen okumayı öğretiyorlar zaten.

Okuma ve hatta yazma öğretmeyen okul öncesi kaldı mı merak ediyorum ben.

Ynt: Artılar & eksiler

02/18/2011 10:05:00

türkiye icin bilemeyecegim nil ama burada kesinlikle öyle bir girisim yok, okulda da birinci sinifta okuyan az olur, ikinci ücüncü sinifta ancak tam manasi ile okurlar, dördüncü sinifta okuyamayanlarin olmasi anormal degil.

Ynt: Artılar & eksiler

02/18/2011 10:06:00

ElfAna, 1. grup dediğimiz sesler okuma ve yazma bakımından diğer seslere oranla daha kolaydır. ve meb in dediğine göre kullanım alanı daha fazladır. e,l,a,t 1. grup sesleridir. bu sesleri yazmak kolaydır. bu seslerle Ela Lale gibi isimler yazılır ve hatta cümle kurulur. Görsellerden faydalanarak metinler oluşturulur.(mesela ip yazmak yerine ip resmi koymak)

Ynt: Artılar & eksiler

02/18/2011 10:17:00

Dilin yapısından mı kaynaklı acaba Asna? Bir de yanlış hatırlamıyorsam Waldorf okumayı ilk süt dişinin dökülmesiyle ilintilendirmişti. Özellikle erkek çocukta daha geç olabilmesi normalmiş. (Gerçi buradan bakarsak yandık, Elizin ilk dişi çıktığında 14 aylıktı, gerisi de buna uygun gelişti, hep gecikmiş)

Bir okulu gezdik 2 gün önce. Binanın şartları ama en çok da kocaman bahçesi, toprakla oynayabilecekleri alanlar ve hayvanları hoşuma gitti.
5+ yaş sınıfını gezerken, baktık resmen çocuklara e,l,a,t,i  de değil "d" yi tanıtıyorlar. D sesiyle başlayan sözcükler sayıyor çocuklar. Dönem sonuna kadar muhtemelen okumayı tamamlamış olurlar. Özellikle bir okulun anaokuluysa, 1. sınıfa okuyabilir halde gidebilmesi için, bilerek yapıyorlar gibi.

Ynt: Artılar & eksiler

02/18/2011 14:37:00

Bende bu konuyu düşünüyorum;www.akillibebeklerakedemisi.com da uzmanlar okuma becerisi(tabi çocugun isteğine bağlı olarak,zorla değil oyunla) ne kadar cabuk gelişirse onun ilerki hayatında da etkili olacagını,basarısını arttıracagını savunuyorlar.

Ynt: Artılar & eksiler

02/22/2011 11:23:00

merhabalar...Benim kızım okumayı 4 yaşında kendi isteğiyle öğrendi.yalnız o harfleri olduğu gibi telaffuz ederken biz seslerini verdik harflerin.şu an anasınıfında olayın artısını ya da eksisini seneye göreceğiz.fakat bence su an en önemli sorunumuz düzyazıyı ve elyazısını okuyabiliyorken yalnızca düz yazıyla yazabiliyor.anaokulumuzda  verilen ödevler de elyazısınna yönelik olduğu için biraz yorulduğunu söylüyor.çünkü eli düz yazıya alışık...sevgiyle...















































Ynt: Artılar & eksiler

03/11/2011 13:19:00

Ilgaz okulda sık sık düşüyormuş, başını da yaralamış biraz. Ilgaz'ın eski okulundan da benzer bir yorum gelmişti, o zaman çocuk nöroloğuna götürmüştük, bir sağlık sorunu olmadığını düşündüğünü, biraz dengesizlik/dikkatsizlik olduğunu söylemişti. Hergün babasıyla yarım saat top oynamalarını önermişti. Ancak biz buna bir istikrar gösteremedik, Ilgaz çok ilgisizdi ve zaman içinde unutuldu bu konu. Yaz gelip de daha fazla sokakta vakit geçirince düzeldi de hatta sanki.


Bugün okula gidip idaresici/aynı zamanda ingilizce öğretmeni ile bu konuyu konuştum. Evdeki gözlemimle paralel, onun da görüşü Ilgaz'ın fiziksel aktivitelere ortalamaya göre daha ilgisiz olduğu ve bu durumun bundan kaynaklanıyor olabileceğini düşündük. Bu arada zihinsel aktivitelere ne kadar meraklı olduğu, bilgi seviyesi vs. de konuşuldu. Hatta şöyle durumlar oluyormuş, yeni bir konuda, Ilgaz'ın genelde önceden bilgisi oluyormuş, o bildiklerini anlatmak istiyormuş ve bu sırada onu mutlaka dinlesinler istiyormuş. Bu arada okulda çok eğlenceli konular, oldukça da eğlenceli bir şekilde işleniyor gördüğüm kadarı ile, Ilgaz evde de bir sürü yeni öğrendiği şeyi anlatıyor akşamları. Velhasıl, belki Ilgaz'ın ilgisi var, üstüne bizim de ilgimizi çeken şeyler diye, yani biz de sanki birlikte koşturmak yerine birlikte bir kitap okumayı, ya da bu tür sohbetler yapmayı sevdiğimizden, sanki Ilgaz ilkokulda yaşar mı diye kaygılandığımız durumları anaokulunda hafiften tecrübe etmeye başlamış. Yani, "bir dakika öğretmenim, ben biliyorum zaten" durumunu.

Bu sırada ben okuma-yazma konusunu açtım, zaten eğer Ilgaz'a öğreteceksek onların da bilgisi olmasında yarar var diye. Bu arada idarecinin ilköğretim okulu tecrübesi de var. Onun yorumu da şöyle oldu, evet 4-5 yaşında öğrenebiliyorlar, şimdi birimiz uğraşsak, 1-2 ayda öğrenir Ilgaz. Ama bu geri döndürülebilir bir şey değil. Ben kendi tecrübemi anlattım, yani öğretilmediğim halde okulda hemen öğrendiğimi ve yılın kalanında çok da değişen bir şey olmadığını. Şimdi daha farklı olduğunu, seslerden gidildiği için daha uzun sürdüğünü, sıkılacağı, soğuyacağı sürenin çok daha uzun olduğunu söyledi. Kendisini diğer çocuklardan üstün gördüğü için bunun onu baskı altına soktuğunun da çok üzerinde durdu. Ben bunu zekaya değil, çabaya bağlama önerimi getirdim ama yeterli olmayacağını, biz ne dersek diyelim onun kendisini farklı göreceğini söyledi. Özetle, burada yazılanlardan çok farklı şeyler değil anlattıkları ama, Ilgaz'ın daha şimdiden benzer bir durumda olduğunu duyunca, bir de okuma öğrendiğinde, henüz 4 yaşında olduğunu göz önünde bulundurararak ve geri dönüş de olmadığı için, yine kulağımın üstüne yatma yönünde eğilimim arttı.

Bir de diğer tarafı var tabi, şimdi okuma öğrense, zamanını okuyarak geçirecek, bir yandan daha dengeli bir insan olması için fiziksel aktivitelere heveslendirmekle, diğer yandan okuma-yazma öğretme çabası gibi bir işe girmemiz de çelişkili geldi.


Bu aralar resme de ilgisi ve becerisi çok arttı. Yazma çabası da biraz bununla da ilgili olabilir. Hevesini alması ve ince el becerisi için çizgi tamamlama etkinlikleri önerdi. İçini göremedim ama bu tür kitapları kastediyor sanırım: http://www.kokyayincilik.com.tr/index.php/Yaraticiligi-Gelistirme-Etkinlikleri/cizgi-Tamamlama-Etkinlikleri.html?flypage=

Zihinsel aktiviteleri seven bir çocuk olarak matematik, görsel alanda sınır tanımaya gerek olmadığını, bunlara kanalize edilebileceğini söyledi. Ben paralelkenarla ilgili sohbet ettiğimizi söyleyince, terimlere girersek, yine okula gittiğinde, ben zaten biliyorum bunları hissini, içeriğini bildiğimiz bir seminere örnek vererek, bunun iyi olmayacağını, çocuk kavramsal olarak çok şeye hakim olsa bile okulda hiç değilse o terim ilişkilendirmesini yapmasının bile bir boşluğu dolduracağını ve onun için daha iyi olacağını söyledi.

Velhasıl, kitap okumaya ve sohbetlerimize devam ederiz, ama çocuk seviyor ve ilgileniyor diye abartmayıp, hazır bahar da geliyorken, çocuğu kağıt sepet işleriyle uğraştırmak yerine daha çok doğaya salsak, daha fazla eğleneceği şey versek, ya da ingilizcesi için zaman harcasak, bu örnekler çok çoğaltılabilir, daha iyi olacak onun için gibi geldi.

<12>

Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
Okul öncesi dönemde okuma-yazma

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...