montessoriye göre özeleştirilerim

<123456>
01/19/2010 12:50:00

Emel hoca ile yaptıgımız sohbette, aslında bu kadar literatur taramaya ragmen yolun ne kadar basında oldugumu farkettim (k) maalesef.

Bilgiler henuz 2 yıllık bir gecmise sahip oldugu icin cok icsellesmemis ve bir seyleri yuzeysel yapmaya calsıyormusum.

ornegin:

kaptan kaba taneli birseyler aktarma (kucuk cocuklar icin fasulye- biraz daha buyukler icin mercimek olabilir)

seden 'in onune iki tane kap koyup, birinin icine fasulye doldurup, bir kasıkla "hadi bakalım bundan buna aktaralım bak boyle " diyordum.
veya sıvı aktarımı (pouring)...agzı dardan genise, agzı aynı genislikte veya sungerle...

bazen bunlarda inanılmaz yoldan cıkmıs bir sekilde etrafa sacıyordu.

bunun sebebi, seden istedigi zaman degil ben onun bu aktiviteyi yapmasını istedigim zaman yapılması. Emel Hoca, bunun tamamen felsefeye ters bir sey oldugunu soyluyor. cocuk istedigi zaman yapıldıgında , ne bir mercimek sacılırmıs, ne bir damla su olurmus. montessori sınıflarında ders yokmus gibi olan sessizligin de  sebebi de bu konsantrasyonmus.

bu sadece kisi kendisi istedigi zaman olabilen bir sey...

bir anısını paylastı. cocuklardan biri resim yapmak istemis ve malzeme talep etmis. o sırada teftis gibi bir sey varmıs, cocuklara onluk verilmemisini elestirmis teftisi yapan, biraz bekleyin demisler, gercekten de resim yapması bitip de malzemeleri teslim ettiginde cocugun ustunde 1 gr boya yokmus, cunku kendi talebiyle yaptıgı aktivitedeki yuksek konsatrasyon bir yetiskin kadar motor becerilerinin etkin kullanımını saglamıs!

simdi hazırlanmıs ortam kavramını daha esnek ele alıyorum.

mesela sabah 6 da kalktık ve birlikte kahvaltı hazırlıyoruz. cayı demlige koymak istiyor. hemen ona kucuk bir kaba cay koyuyorum ve kasıkla demlige aktarmasını saglıyorum. al sana kaptan kaba aktarma..bir tane cay tozu etrafa dokulmuyor.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/19/2010 16:00:00

müthiş bir tespit.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/19/2010 16:19:00

ben de doğaclama montessori uyguluyorum. tamamen benim yorumum, bilimsel temeli yok...raslantısal bir montessori aktivitesi baslamıssa ortamı, hazırlanmıs cevreye donusturuyorum.

sizler neler yapıyorsunuz? isten cıkısta bile planlı montessori aktiviteleri uygulayabiliyor musunuz?

sanırım cocuklar dillendikce ve materyal talep ettikce ya da teklif ettiginde gercekten fikrini soyleyebildiklerinde daha kolay olacak...hatta galiba MM bu yuzde bu aktiviteleri 2,5 ta baslatmıs, bu yasa kadar pratik hayat aktiviteleri yapmayı onermis.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/19/2010 20:23:00


Bu hafta sonu ilk iş Emel hn.ın kitabını edindim ve Ela uyuduktan sonra sızana kadar birkaç sayfa okuyorum ve gördüğüm kadarı ile aktiviteler 2.5 ta başlamış.
Fakat bence amaç özbakım becerilerini geliştirmek ,günlük hayatın bir parçası olmaksa bunu daha erken dönemlerde de yapmak mümkün.Seda'nın da  belirttiği gibi talep olduğu anda buna cevap vermek işe yarıyor nitekim biz bugün yemekten sonra tabak ,kaşık ve bardağımızı masadan alıp evyeye bıraktık,masamızı sildik , kuruyan çoraplarımızı çoraplarımızı eşleştirdik ve bundan çok keyif aldık.
Tabiki bu eğitim şeklini bir montesorri evinde almasını çok isterim fakat daha önce de belirttiğim gibi İstanbul'da böyle bir anaokul var mı, bu materyallerinin satıldığı bir yer var mı biliyor musunuz?
teşekkürler..

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/21/2010 12:37:00

iste en cetrefilli konu bu...Montessori anaokulu var mı?
etiket olarak var ama genel mantık bir odaya hatta acınası odanın bir kosesine montessori materyalleri yıgmak, "montessori etiketi"nden ucreti 2 katına cıkarmak.
hem cocuga hem felsefeye zarar...
bir izci anaokulu ornegi var ki anlatılır durur...montessori okuluyum derken "höt" yaparak cocukların ruhlarını hapsetmeye kalkıyorlarmıs.
anladıgım kadarıyla birincil sart ; saygı olmalı montessoride.
cocuga saygı, secimlerine saygı, kararlarına saygı...öyle bir saygı ki yanlış yaptıgı zaman bunu söylemeyip kendi tecrubesiyle dogruya ulaşana kadar sabretmeniz gerekiyor, hatta bazen tek dogru olmadıgını kabul etmeniz gerekiyor.

bu da onun bir yolu olmasını saglıyor. kendi metodu, belki kendi yöntemi, formulleri...farklı (coguna gore alternatif ) bakıs acıları...cocukların içinde zaten olan "özgünlük" yetişkinlier tarafından tırpalanmadığı sürece inanılmaz yaratıcılığa dönüşüyor zaten.

konuyu nerelere getirdim.

sizlerde yazın lütfen, 86 üyesi var bu grubun.

siz neler yapıyorsunuz? cocugunuzun farkında olmadan montessoriyle paralellik taşıyan aktiviteleri neler?

Senay Hn, size de ulasmaya calıstım...

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 09:15:00

  Ben de çocuğumu montessori anaokuluna göndermeyi çok isterdim .Ama bir taraftan da bazı soru işaretleri var kafamda .Düşüncelerime katkılarınızı bekliyorum...
  Montessori ile eğitim yapan bir ana okulu olduğunu varsayalım...Ve çocuklarımız iki ya da üç sene boyunca ,özgürce ,istediklerini öğrenip istediklerini öğrenmeme lüksü içinde (devlet okullarına göre bu bir lüks..) mutlu mesut büyüdüler...Sonra okul çağı geldiğinde en iyi ihtimalle iyi bir özel okula ,büyük ihtimalle de bir devlet okuluna başladılar..
   Çocukların yaşayacağı şaşkınlığı tahmin etmeye çalışalım...İkişerli ya da yine en iyi ihtimalle tekli sıralar,öğretmen gelince ayağa kalkmalar,ödevler,notlar,karneler,testler...
   Bunların hiçbiri Montessori de yok .Çocuk çarpma işlemini 9 yaşında öğrenmek isterse (yani ancak o zaman ilgisini çekerse )öğreniyor.Bu 5 yaş ta olabilir tabi...
   Halbuki devlet okulunda yaştaşlarıyla aynı performansı göstermeyen (müzik ,resim,beden eğt. dersinde bile) öğrenci düşük notla etiketleniyor!Çünkü öğretmenin vermekle yükümlü old davranışlar var.Bu davranışların çoğunu kazanmış öğr. başarılı, ilgisi dahilinde olmayan davranışları kazanamayan öğrenci başarısız addediliyor..
  Demem o ki ;kişisel bakım yetilerini kazanma ya da duyuları hassaslaştırma ile ilgili çalışmalar dışında ,bilişsel alanda kazanılanlar ve kazanma yöntemleri,  devlet okuluna geçen  çocukta unutulmaya mahkum  olacaktır.
  Avrupada Montessori devamlılık göstermekte.Yani montessori liselerine kadar cocuklar aynı sistemle öğrenim görüyorlar.Eğitimde istikrarın önemi tartışılmaz deriz.Öyledir de gerçekten.
  Türkiye de Montesorri anaokullarına ihitaç var hem de çok,ama montesorri liseleri de olmak zorunda.Sistem buna izin verir mi bilmiyorum?Ama UMUYORUM....
  Evdeki uygulamalara gelince...
  Okuduklarımdan anladığım kadarıyla (hiçbir yerde ders işleme metodlarına ayrıntılı ulaşamadım) çocuklar için soyut olan her şeyi ,anlatırken somutlaştırmaya çalışıyorum.
  Ev işlerine nacizane katkılarını destekliyorum:)))   ( salata yapmak,mantar soymak,fasülye kırmak... gibi)
  Odalarını ve evi çocuklara göre düzenliyorum...
  Evde yapılabilecekler de az değil bence .Sağlam bir kaynak olsa ...Montessori öğretmenlerinin klavuz kitapları gibi mesela...

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 10:36:00

Merhaba,
bu montessori felsefesiyle tanisan her turk insaninin :) aklindan gecmis bir soru (ben dahil)...ve uzmanlarin buna cevabı:
montessori metodu bir bakıs acısı kazandırıyor cocuga, saglıklı, tutarlı, kendini tanıyan, özgüvenli, arastırmacı bir insan yaratmak hedefi. bu hedefe ulasabiliyorsa bunun kesintiye ugraması cocukta negatif bildirime sebep olmuyor gözlemlendigi kadarıyla...

cocuk bunu basarılı bir sekilde yeni hayatına, hayatının her etabına uyarlayabiliyor. bizim gibi "tüm koşullar oluşsun sonra" anlayısları olmadıgı icin düşündüğünüz kadar zorlanmıyorlar :)

ama tabi ki gönül isterki lise sona kadar montessori egitim felsefesinde devam etsin, kendini yaşasın cocugumuz. ben de bu isteyen gönülün amacına ulaşması için çalışıyorum bu aralar. milli egitim mevzuatı bilgi kaynagıma göre su anda buna musade ediyor.

elimdekiyle yetinmeyip, istedigimi uygulamaya sokmak istiyorum. en azından denedim demeliyim.bizden sonra da yayılır belki nice okullar acılır...diger ülkelerde böyle olmus? kimbilir belki biz su anda almanya'nın 20 yıl önceki haliyizdir...

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 13:35:00

Kesinlikle bu soru oluyor :))) Montessori ile uğraşan birisinin cevaabı şu olmuştu: Bu çocuklar o kadar kendilerine güvenli yetişiyor ki bu yeni ortamlara da çok kolay adapte oluyor.
Yurtdışında montessori okuluna gidip, Türkiyeye dönünce 50-60 kişilik sınıfta okuyan bir arkadaşım da  aynı şeyi söylemişti. Başta çok zorlanmış ama çok kolay adapte olmuş.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 13:44:00

bu arada bir gelisme:
cok somut olmadıgı icin yeni baslık acmadım ama aslında sorular icin acsam mı??
dun Emel Hn la konustum, yakın zamanda kendisiyle biraraya gelme sansım olacak tekrar. sormak istediginiz seyler varsa yazar mısınız, sorayım?

kısa konusmamızı aktarmamın sebebi, bazı arkadaslarımızın her yenilikten haberdar olmak istemeleri, aktarmayınca sucluluk hissediyorum :)

bu okul olayının bizim acımızdan "hayal" olmasına Emel Hoca sasırıyor...yabancı ulkelerde oluyor nicin burda olmasın diyor...Almanya'daki okulla ilgili, sonraki gorusmemizde ayrınlı bilgi alicam (linki, kendi cektigi resimler...) burda paylasırım. nerden nerelere gelmis birlikte goruruz.

biz onun deneyiminden faydalınıcaz, ona guveniyoruz, ben de sizin gencliginize egitiminize guveniyorum diyor.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 13:48:00

A evet, benim sorum var. Çoğul bebekler ve montessori ile ilgili önerileri, düşüncelerini öğrenmeyi çok isterim. Hatta keşke direk sorabilsem :( İkiz-üçüzlerle ilgili önerilenlerle (mesela ayrı sınıflarda okutmak gibi) montessori bazı alanlarda ters düşüyor. Acaba bu konuda kendi deneyimleri nedir öğrenmeyi çok isterdim.
Seda İstanbulda misin bu arada?

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

01/22/2010 13:54:00

istanbul'dayım, moda'da evim, Taksim'de isyerim...
tamam, sorun kaydedildi.

<123456>

Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
montessori eğitimi

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...