montessoriye göre özeleştirilerim

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/10/2010 09:10:00

Pratikanne,
Montessori okulunda daha az elişi yaptıklarını yazmışsın, dikkatimi çekti, bu kasıtlı ve ilkesel bir tercih midir? Montessori okullarında gerçek hayatı tanıtma, doğanın işleyişine dikkat çekme gibi konulara ağırlık mı veriliyor? ömrünce el işinden tiksinmiş bir anne olarak söylüyorum bunu, çocuğumla yapabileceğim aktivite aradığımda karşıma hep el işi çalışmaları çıkıyor, ben yaparken ölümüne sıkılıyorum, çocuğuma da ne faydası olabileceğini kestiremiyorum bunların (ince motor becerilerini geliştirebilir ama, fasulye ayıklarken de yapabilir bunu, üstelik fasulye ayıklarsa kendini beslemekle yükümlü olduğunu da öğtenebilir, tebrik kartı ya da yılbaşı süsü yapmanın çocuğu oyalamaktan başka faydası yok gibime geliyor) Türkiye'deki anaokullarında da, çocukları kapalı mekanda tutup el işiyle oyalama üslubu hakim, dış mekanlardan ölümüne korkuyorlar (bence sorun dış mekanda çocukları kollamanın onların ayırmak istediklerinden daha fazla kaynak gerektirmesi ya, neyse) uzattım, diyeceğim, montessori ekolünde el işine soğuk mu bakılmaktadır? (keşke öyle olsa)

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/10/2010 12:12:00

Tesekkurler Seda (ve pratik anne :))
Yazının devamını merakla bekliyorum.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 13:27:00

Ek olarak, hazir elestiri demisken, sunlari ekleyeyim.

Ben Burak'in annesi olarak veya yuvaya giden bir cocuk annesi olarak Montessori okullarinin bildigimiz oyun temelli kreslere gore birkac eksiginin oldugunu dusunuyorum.

Burak okulda bildigimiz oyuncak olmamasinin eksikligini cok duydu. O arabalarla, kamyonlarla,  degisik puzzle larla oynamayi da sever.
Ayrica okullarda pretend play dedigimiz oyun alaninin olmamasinin eksikligini de duydu. Mutfak alani, Bebek bakim alani, tamir alani gibi cocuklarin gercek hayati taklit edecegi yerler de olmali yuvalarda. Yani Montessorideki taklit de taklittir ama bence daha kisir. Biz bunlari evde telafi ediyoruz.

Ayrica dedigim gibi okuldan okula degismekle beraber muzik ve resim aktiviteleri de cok kisitli. Tamam bazi okullarda bunu zaten ogretmenler yapiyor ailelere gosteris olsun diye diyoruz ama optimum olarak cocuklar kendi hallerine birakilsalar, boyalar, renkler, kesmeler, yapistirmalar cocuklarin yaraticiliklari icin cok muhim. Montessori'de bu tarz isler cok mekanik.

Grupta belki okuyanlariniz olmustur. Ben aslinda gecen sene sirf bu dusuncelerimden dolayi Burak'i normal yuvaya verdim. Akabinde okulda yapilan ufak tefek yazi ve harf calismalari sonucu oglumun bu tarz akademik calismalara yatkinligi ve sevgisini gorup, yine ayni mufredati tekrar ettirmektense bu sene basinda Montessori'yi denemeye karar verdim. Okulun ilk doneminde bu bahsettigim oyuncak olmamasi vs cok dokundu Burak'a. Allahtan o zamanlar havalar guzeldi de devamli disarida oynatiyorlardi, parka goturuyorlardi.

Benim gordugum eksikler "bireysellik", "ciddilik" gibi olumsuzluklardan ziyade (ki bu olumsuzluklar aslinda Montessoride yok demistim). Oyuncak, pretend play ve sanat gibi cocugunun yaraticilik yonune hitap eden kismin eksik olmasi. Belki disarida bireysellik ve ciddilik diye ifade edilmeye calisilan ama tam parmak konulamayan noktalar budur.

Bunun diger ucu da Waldorf. Waldorf'ta da hersey sanat, masallar, pretend play, hikayeler, muzik, elisi, orgu vs. Okuma ve yazmaya 7 yasina kadar baslamiyorlar. Hayat tamamen rengarenk bir masal alemi.

Reggio biraz daha ara yol gibi gelmisti bana. Ela'yi alip gozum kapali Waldorf'a veririm ama Burak daha farkli bir cocuk. Reggio ve Waldorf da burada cok sik rastlanan okullar degiller. Birer tane var. Onlar da bizi asar ($$$) Cumhur Abi.

Bence Burak'in gittigi okul yine de su anda gidebilecegi en guzel  okul. Ogretmenleri cok iyi insanlar. Sonucta hersey bunda bitiyor. Bir ogretmen tamamen akademik, bir ogretmen daha cok kitap, hikaye, sarki, aktivite vs. Burak hakikaten akademik olarak potansiyelini dolu dolu kullaniyor. Eve gelince de oyuncaklari ile aziyor, resim yaptiriyorum, muzik dinletiyorum, sarki soyletiyorum, astronot oluyor, roketle uzaya gidiyor, yemek yapiyor, pengueni ile konusuyor, babasiyla lego yapiyor.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 13:35:00

cok sasırdım Burcu...
acaba okuldan okula degisen seyler var mı?
benim gordugum okulda, resmen torna atolyesi var, cocuklar kendi capında ufak seyler yapıyorlar.
resmen hazır mutfak var. pisirip yiyorlar bile...
gitar ve keman calıyorlar...
ip atlıyorlar....
hatta bu atolyeleriyle cok gurur duyuyordu Emel Hn...

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 13:35:00

cok sasırdım Burcu...
acaba okuldan okula degisen seyler var mı?
benim gordugum okulda, resmen torna atolyesi var, cocuklar kendi capında ufak seyler yapıyorlar.
resmen hazır mutfak var. pisirip yiyorlar bile...
gitar ve keman calıyorlar...
ip atlıyorlar....
hatta bu atolyeleriyle cok gurur duyuyordu Emel Hn...

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 16:34:00

Ben burada gordugum 3 Montessori okulunda hic oyle seyler goremedim. Esas olarak Montessori practical life'ta ne varsa (supurme, ilikleme cerceveleri, bebek yikama, fircalama, camasir asma vs) onlar vardi. Ama onun disinda yoktu. 3-6 da yok bunlar. 6+ ustunde enstrumanlar muzik dersleri vs tabi var. Burak'in okulunda isteyene 5 yasindan sonra piyano dersi veriyorlar.
Okuldan okula bazi seyler degisebiliyor tabi.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 19:51:00

Konuyu bambaşka bir yere getirmek istemiyorum da, arada Sezen'in dışarı çıkmakla ilgili bir eleştirisinden söz etmek istiyorum.

Bu konu biraz da bizim "şehir" kültürümüzle ilgili. Ilgaz'ın okul yöneticisi, en güzel havada veli tembihiyle içeride oturan 2-3 çocuk oluyor diyor. Halbuki Almanya'da (orada okumuş) her havada çocuk dışarı çıkar, en mütevazi çocuğun yağmurluğu, yağmur çizmesi olur ayaklarıyla su birikintisine şap şap vururlar diyor.

Ilgaz'ın okuldan son gelen resim aşağıda. Okuldan ben aldığım zamanlar hemen ayakkabılığın rafından kendi aktivitesini almamı istiyor. Benim tepkime bakıyor, kendisi inceliyor, bana şunu yaptım bunu yaptım diye anlatıyor. Arabaya kadar kendisi taşımak istiyor ve bazen arabada da elinden bırakmıyor. Kendisi böyle sevdiğine göre yapılması yararlı ve önemli diye düşünüyorum.


Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 20:14:00

Bu arada bence dışarıdan biraz ciddi gelmesinin nedenlerinden biri terminolojisi:

Montessori oyuncakları denmiyor da, materyalleri deniyor mesela. Materyal türkçe bir kelime olmamakla birlikte, türkçeye girdiği haliyle daha çok hammadde anlamında kullanılır. Bitmiş bir ürün için pek kullanılmaz. Mesela elişi kağıdı gibi şeyler için, ya da "artık materyal" denir, boş kutu vs. için.

Bir de çocuk kulplu silindirlerle "oynuyor" denmiyor, kulplu silindirle "çalışıyor" deniyor.

Çocuğun yaşına göre bu terminoloji insanın kulağına biraz ciddi tınlıyor.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/11/2010 22:41:00

Burcu bence cok iyi bir denge kurmussunuz. Okulun aciklarini da cocugunu iyi tanidigin icin kendiniz kapatabiliyorsunuz. Teyzemin kizi Almanya' da. Onu cok sıkıstırmıstım Montessori okullari diye; o da Seda' nin tarifi gibi bir tarif yapmisti bana.

Ynt: montessoriye göre özeleştirilerim

02/12/2010 06:29:00

benim bahsettigim okul da Almanya'da. acaba Avrupa Amerkia uygulama farkı mı?
MM felsefesi 1900lerde hızla yayılırken kendisi de bu hızdan rahatsız olmuş başlarda.

bu ilk başta tekelcilik ya da gücü elinde tutma gibi gorunse de dusundugunuzde, siz uzuuun arastırmalar hatta deneyler sonrasında bir dusunce sistemi yaratıyorsunuz. hatta bulundugunuz yuzyıla tamamen terssiniz. o zamanlar cocuklar 3. sınıf vatandas...sonra bu sistem icinde "serpilen" (aslında cocugun kendi dogalında olan gelisme hızı bu bence sadece örselenmiyor) engelli cocuklar, sınavlarda devlet okullarındaki cocuklar kadar basarılı olunca Dünya'da kıyamet kopuyor tabi.

nasıl olur da bu cocuklar bu kadar basarı gösterir. bircok ülkeden davet alıyor ama biliyoruz ki kavramların icini bosaltmak cok kolay.

tek adamcılık degil aslında bu. biz de yakın tarihimizde yasadık gördük...1 insan ömrü kadar sürede ne kadar cok sey tukendi :(

offf konuyu nereye getirdim.

Demek istedigim Avrupa'da ve Amerika'da farklı uygulamalar olmus olabilir. cıkış noktası itibariyle...

mesela diger montessori grubunda bana ilginc gelmisti. materyallerle cocugu tanıstırma konusundaki katılık.

http://homepage.mac.com/montessoriworld/mwei/Course1/VideoCourse1/The_Course.html
bu linkteki margaret homfray'e bakın ne kadar sakin...kadın bütün videolarda, "cocuk bir materyalle olması gerektigi gibi ilgilenmiyorsa bile, bırakın devam etsin , konsantrasyonunu bozmayın " diyor.

Emel Hoca'ya da bu materyallere asırı tedbirli yaklasımı sormustum, cok katı bulmustu. cocuk ellemezse kesfetmezse bununla vakit gecirmekten nasıl zevk alıcak demisti.

dagıttım, toparlayan olursa ben de faydalanırım :)



Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
montessori eğitimi

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...