Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

<12>

Ynt: Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

02/23/2011 08:16:00

Rica ederim :) Ben halen okuyorum kitabi, bitirmedim. Ileriki bolumlerde yine ise yarar, ilginc seyler okursam paylasirim..

Ynt: Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

03/06/2011 11:26:00

Sanırım daha önce Montessori mail grubunda da alıntılar olmuştu bu kitaptan. Bazı şeyler kalmış kulağımda. Hızlıca kendi tecrübe ve gözlemlerimden katılmadığım yönlerini yazayım:


* Puzzle'lar:  Ilgaz da çok küçüklüğünden beri puzzle ve dediğin numaralı çizme türü şeylerle çok ilgili. Bizde bu kitaptan var: http://www.google.com/products/catalog?q=travel+activity+book&hl=en&safe=off&rlz=1C1SVEE_enTR409TR409&prmd=ivns&resnum=3&biw=1366&bih=667&bav=on.2,or.&um=1&ie=UTF-8&cid=10415724223238790620&sa=X&ei=u21zTZSYDJCGhQef16FC&ved=0CF4Q8gIwAA# . Arabada eline veriyoruz kendisi karıştırıyor, ve itina ile numaralı boyalamalın hepsini bulup sırayla yaptırıyordu, sonra kendisi yapmaya başladı bildiği sayılara kadar. Ben de puzzle sever bir insan olarak tek doğru konusuna olumsuz etkisine hiç katılmıyorum. Asna'nın dediği gibi, eğer çocuğa Puzzle dışında oyuncak vermemek gibi bir şey yapmıyorsan, hiç sorun yok, bir oyuncak bir yönü (yaratıcılığı mesela) geliştirmiyor diye, onu köreltiyor anlamına gelmiyor bence. Analitik düşünme becerisi ve görsel zekaya katkısı çok ve analitik düşünen bir insan bence daha yaratıcı olabilir.

* Resim konusu ile ilgili, ya da her konu ile ilgili, yetişkinin bir şeyler yapması, teknik göstermesi, çocuğu kesinlikle sınırlamadığına, çok geliştirdiğine inanıyorum. Bir kişi ne kadar çok kişiyi izlerse, ne kadar çok örnek görürse, onlardan ilham alsa bile bence yine daha yaratıcı olur.

Her ne ne zaman öğretilirse öğretilsin, bence esas olan çocuğa yaklaşım, anne-babanın ne kadar mükemmeliyetçi olduğu, ne kadar lider olduğu ya da ne zaman izleyici olması gerektiğini anlayabilmesi, kullandığı ifadeler, vs. Çocuk karalama yapmak istediğini belirtiyorsa olmaz şekilli çiz demek ne kadar yanlışsa, senden bir kedi çizmeni isteyen bir çocuğa olmaz demek, ya da anlamlı bir şey çizdiğinde yaşasın deyip buzdolabına asmamak da o kadar yanlış olur diye düşünüyorum. 

Ynt: Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

03/06/2011 11:36:00

Bir de Ilgaz'ın puzzle ilgisi ile ilgili şöyle bir gözlemim var, bir dönem, aynı puzzle'ı bozup bozup tekrar yapardı. Ben de buna hayret ederdim, çünkü hayatımda en son isteyeceğim şeydir bitirdiğim puzzle'ı tekrar yapmak zorunda kalmak. Sonra küçük legolarla oynayabilmeye başlayınca, bir süre puzzle'a (jigsaw puzzle'dan söz ediyorum) ilgisini tamamen yitirdi.  Sonra yine ilgilenmeye başladı ama bu defa bitirdiği puzzle'ı günlerce odasında bozmadan tutmaya başladı.Geçen gün o da bitirdiği puzzle'ları çerçeveletmemizi ve odasına asmamızı istedi.

Ynt: Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

03/07/2011 18:11:00

Damla, soylediklerinin coguna katiliyorum.


"* Resim konusu ile ilgili, ya da her konu ile ilgili, yetişkinin bir şeyler yapması, teknik göstermesi, çocuğu kesinlikle sınırlamadığına, çok geliştirdiğine inanıyorum. Bir kişi ne kadar çok kişiyi izlerse, ne kadar çok örnek görürse, onlardan ilham alsa bile bence yine daha yaratıcı olur."

Yalnizca yukarida yazdigin konuda farkli dusunuyorum. Ornek gormek, degisik sunumlara, cizimlere, sanatsal seylere maruz kalmak, tuketmek ilham evrici ve ufkunu genisletici olabilir ama bence bu yetiskinler icin gecerli. Cocuklar bosu doldurduklarindan oncelikli onemin bu turlu seyleri yorumlayacak,onlardan fayda saglayacak altyapinin/cercevenin olusmasi oldugunu dusunuyorum. Kitabin onerdigi de bu cercevenin gelismesi icin serbest birakilmasi, yetiskinlerin gostermemesi...

Ynt: Cocuklarda okuma ve yazma becerisinin gelisimi

03/28/2011 15:56:00

merhaba arkadaşlar,
ben biraz gecikmeli katılıyorum ama yazmak istedim, konu bu aralar kafamı çok kurcalıyor. paylaşımlarınız çok zihin açıcı ve faydalı. sedavesila, kitaptan aktarımlar için kendi adıma teşekkür ederim.

kızım 21  aylıkken ilk defa insan yüzüne benzer bir figür çizdi. bir daire, içinde yuvarlak şeklinde gözler, ortada yine bir yuvarlak olarak burun, altta da çizgi yani ağız. yuvarlağın tepesinde de biraz enine çizgi. yani herşey yerli yerinde. "yiğit abi" dedi, kuzenim. sonra da "gözü, saçı" diye gösterdi.  psikolog bir arkadaşıma sordum. "çizimler, karalamalar konusunda serbest bırak. örnek çizim yapma. bu, onun dış dünyayı ve algıladığı şeyleri, kendi beceri düzeyinde ifade şekli. bir nesneyi çizimle nasıl ifade edecekse o şekilde etsin. asla düzeltme, sen çizme. ayrıca, sen daha iyi çizeceğin için bir süre sonra senin çizdiğini taklit etmeye çalışacak, yapamadığında mutsuz olacak" dedi. o günden sonra eşimi ve ailelerimizi uyardım. tabi ki "şunu çiz" derse çiziyoruz. ama kare, üçgen vs dışında şeyleri durup dururken "bak bu şudur.." diye çizmiyorum. kızım şimdi 28 aylık ve artık yuvarlakların altından birkaç çizgi çıkıyor "örümcek" diyor, "adam" diyor vs. geçende yanakları ve burnu kırmızı boyadı ve "palyaço" dedi. düşünüyorum da, neticede örümceğin, palyaçonun neye benzediğini zaten biliyor. benim doğrusunu çizmemin "bak bu" dememin bir anlamı yok. çiziktirmek, çizmeye çalışmak onun için bir tür egzersiz ve ifade yolu. bu yüzden yazma eğitimine başlayacağı döneme kadar, resim/boyama konusunda tamamen serbest bırakmaya çalışacağım. yani çiziktirmeyi ayrı bir yere koymak gerekiyor diye düşünüyorum. yazma eğitimi ise belli el becerilerini ilerletmek ve buna göre harflerin çizilmesini öğretmek diye düşünüyorum. bilimsel doğrusunu bilmiyorum ama öyle hissediyorum, bakalım anaokuluna başlayınca ne yapacağız.

3 yaş dönemi için yavaş yavaş anaokulu dünyasıyla ilgilenmeye başladım. okuma-yazma eğitimine ısınma çalışmaları, harfleri çizdirmeler, sesleri çalıştırmalar... ne kadar doğru diye sorguluyorum. öte yandan, çocuk yapabilecek gibi görünüyorsa niye baskılayayım ki diyorum. henüz yolun başındayım, bilmiyorum. kendi kendine erkenden öğreniyorsa öğrensin, ama bunun için uğraş verince, ilkokulda -nasıl bir ilkokula gideceğini ve diğer çocukların okulöncesi eğitim durumlarını bilmiyoruz- ortama uyum sağlamayacak, sıkılmayacak mı bu çocuklar diye düşünüyorum. (yine psk arkadaşıma sordum doğruladı. sürekli sorma durumumuz yok ama böyle kilit konulada fikir almak iyi oluyor :))  bu yüzden fazla iddialı olmayan, oyunun ön planda olduğu bir yere vermek istiyorum.

<12>

Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
Okul öncesi dönemde okuma-yazma

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...