Ilkogretime Hazirlik

12/02/2011 09:28:00

Prof. Dr. Fatma Alisinanoglu'nun hazirladigi sunumun Rota Anaokulu yetkilerince yapilmis ozetidir:

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/02/2011 09:28:00

Okula Hazır Olmak Ne Demektir?

Okul öncesi eğitimin temel amaçlarından biri de çocuğu okul yaşamına hazırlamaktır. Bu amacın gerçekleştirilebilmesi, çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal ve dil gelişim alanlarının tümünde belli olgunluğa erişmesi, bu alanlarda gerekli becerileri ve yeterlilikleri kazanmasıyla yakından ilişkilidir.

Çocuğun ilköğretime başlama yaşına erişmiş olması, gerekli zekâ düzeyine sahip olması ve fiziksel olgunluğa erişmesi ilköğretime hazır olmak için yeterli değildir. Okulöncesi eğitimde, çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal açıdan istenilen hazırlık düzeyine ulaştırılması temel alınmaktadır.

Fiziksel Etmenler

Yaş
Boy
Kilo
İşitme ve görme
Genel sağlık durumu ve büyümesi,
Kaba ve ince motor becerilerin gelişimi gibi.

Bilişsel Etmenler

Zeka
Mantık kurma
Problem çözme gibi zihinsel becerilerini,
İletişimde dili kullanma,
Merak, öğrenmeye karşı isteklilik
Çevrelerine kolay uyum sağlama gibi becerileri içermektedir.

Sosyal ve Duygusal Etmenler

Kendi duygularını ifade etme,
Kendinin ve diğer insanların duygularını anlama ve yorumlama,
Çevresindeki diğer insanlarla iletişimin içinde olma,
Güvenli ve yakın ilişkiler kurabilme,
Kurallara uyabilme ve işbirliği yapma gibi…

Okul Öncesi Eğitim Programında İlköğretime Hazırlık Çalışmaları

Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
Matematik becerileri
Motor beceriler
Sosyal beceriler
Duygusal beceriler
Öz bakım becerileri

MEB “36- 72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitimi Programı”nda Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmaları

Görsel Algılama Çalışmaları

El- göz koordinasyonu
Şekil zemin ayrımı
Şekil sabitliği
Mekanda konum
Mekansal ilişkiler

İşitsel Algı Çalışmaları

Dinleme
Konuşma
Sesleri ayırtetme
Seslerle nesneleri ya da nesnelerle sesi birleştirme

NOT: Sesle harf birbirinden farklıdır. Çocuklar gelişimin bir parçası olarak bazı harfleri öğrenebilir. Bu harfleri seslerle ilişkilendirebilirler. Ancak okul öncesi eğitim programı içinde çocuklara harf öğretmek zorunlu değildir. Çocukların sesleri farketmesini sağlamak yeterlidir.

Dikkat ve bellek çalışmaları

Temel kavram çalışmaları

Problem çözme çalışmaları

El- becerisi çalışmaları (çizme, boyama, katlama…)

Özbakım becerilerini geliştirme çalışmaları

Güven ve bağımsız davranış geliştirme çalışmaları

olarak ifade edilmektedir.

Yazmaya Hazırlık

El hareketleri
Uygun şekilde oturma
Kalem tutma
Kağıt tutma
Yazının yönü
Çizgi çalışmaları El ve Parmak hareketleri  Hazırlayıcı bilek hareketleri:  Elleri bilekten çevirme  Oyun hamurlarıyla oynama  Parmak oyunları  Resim yapma başlangıçta pastel boyalar ve kalın kalemler, daha sonra ince kalemler kullanarak Uygun şekilde oturma  Masa ve sandalyede yazı yazma  Ayaklar yere basması  Sandalyede dik bir şekilde oturma  Yazı yazarken hafif bir şekilde öne eğilme Kalem Tutma  Kalemin gövdesini orta parmağın birinci büklümü ile tırnak arasındaki yumuşak noktaya yerleştirme  3-4 yaş civarında gelişimsel olarak yanlış tutuşlar olabilir, model olmak önemlidir. Kağıt Tutma  Kağıdı yazı yazdığı yönün tersine yaklaşık 45 derecelik açı ile tutma Yazının yönü  Yazı soldan sağa, yukarıdan aşağıya doğru yazıldığını bilmesi ve yapılan çalışmaların bu şekilde planlanması gerekmektedir.  Çocuğa bu konuda model olmak ve çizgi çalışmalarını yaparken buna uygun yapmasını sağlamak. Çizgi Çalışmaları 2005 yılından itibaren ilköğretimde bitişik eğik yazı öğretilmektedir. Yazmaya hazırlıkta bitişik eğik yazıya yönelik hazırlık çalışmalarına yer verilmelidir. Başlangıçta rastgele karalamalar yapılırken, daha sonra çizgi tamamlama çalışmalarında ve eğik çizgiler çizmeye yönelik yapılmalıdır.  Çizgiler  SÜREKLİ  EĞİK  SÜREKLİ  SOLDAN – SAĞA  YUKARDAN AŞAĞIYA yapılmalıdır. Başka neler yapılabilir? Çocukla yaşanan durum eğitim için bir fırsattır, iyi değerlendirilmelidir.  Çocuğa model olmak çok önemlidir.  Çocuklar anne ve babalarını okurken ve yazarken gördüklerinde okuma ve yazma için motivasyonları artmaktadır.  Günde en az bir kere kitap okunmalıdır.  Kitap okurken, kitabın yazarı, resimler ve yazılar hakkında konuşulmalıdır.  Alışveriş listesi hazırlama  Not yazma gibi yazmaya hazırlık olabilecek etkinlikler birlikte yapılmalıdır.

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/02/2011 09:29:00

aman allahim, hicbir paragraf cikmadi. aksam evden duzenlemeye calisacagim.

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/22/2011 21:15:00

Güncel:)

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/25/2011 20:37:00

perihan :)) bir kismini duzenledim.

bu sunumda benim en ilgimi ceken kisim "yazmaya hazirlik" kismiydi. yazinin yonu mesela. onu ogretmek iyi bir baslangic oluyor. ogretmek derken, dikkatini cekmek.

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/25/2011 20:45:00

Biz henüz kalemin yazan tarafıyla yazmayan tarafını öğretme aşamasındayız ama yazının yönünü dert edeceğimiz günler de gelecek. Takipteyim.

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/25/2011 21:05:00

Benim için çok faydalı oldu teşekkürler:)

Ynt: Ilkogretime Hazirlik

12/25/2011 21:21:00

aslinda basliklari da acmak lazim. mesela "gorsel algilama calismalari" basligindaki kalemler hem onemli hem de bu haliyle kapati kutu kalmislar.


Cevabın:


Tartışmaya katılmak için giriş yap. Kayıtlı değilsen, bize katıl ve çocuklu hayatını kolaylaştır. Nurturia hakkında daha fazla bilgi için tıkla
Okul Öncesi Eğitimi

Tamamen Ücretsiz

Kaydol Tecrübeli anne ve babalardan yardım al. Sen de yardım et. Anı defteri, fotoğraf albümü, sorular, gruplar...