üstün zekalı çocuklar

Kizimicin soruyor: 5

merhaba arkadaşlar.. Benim 4 yaşında bir kızım var. Çocuğumun şu ana kadar yaptıklarıyla, sorduğu sorularla, ilginç yorumlarıyla hep çok zeki olduğunu düşünmüşümdür. Bir iki aydır diş gıcırdatma ve tırnak etini koparma sorunumuz vardı. Gittiği anaokulunun psikoloğu ile görüştügümde çocuklara test uygulayacağını ve ondan sonra görüşebileceğimizi söyledi. Testi uyguladıktan sonra görüştüğümüzde çocuğumun yüzde doksan bir üstün zekalı olduğunu, şu anda eğitim adına ona verilenlerin onu hiçbir şekilde doyurmadığını, kaygı düzeyinin de yüksek olduğunu söyledi. Yaşayabileceği sıkıntılardan bahsettiğinde gerçekten çok korktum onun adına. Şimdi bir haftadır bu konuda araştırmalar yapıyorum ama bu yaş seviyesinde herhangi bir kurum - kuruluşa rastlamadım ne yazıkki. Üze diye bir kurum var, 5-13 yaşları arasındaki çocuklara haftada bir gün eğitim veriyormuş. İstanbul üniversitesine bağlı çoçuk üniversitesi var bir de. Açıkçası ne yapmamız gerekiyor, nerden başlayacağız bilemiyorum. Danıştığım herkes başka birşey söylüyor. Aranızda bu deneyimi yaşayanlar varsa neler yapıyorsunuz çoçuğunuz için, yardımcı olursanız çok sevinirim.

Bu soruyu cevapla


5 Cevap


perihan

Merhabalar. Evde etkinlik yapabilirsiniz destek için. Pek çok dergi, kitap, oyuncak mevcut. Bol uyarana maruz bırakmaya çalışın, zamanla neye ilgisi varsa o yönde devam ediyor çocuklar. Çok gezmeye, sorularını sıkılmadan cevaplamaya, çok okumaya gayret edin. Bu yaşlarda aslolan aile. Facebook ta epey grup var, UYÇAP bunlardan biri, oraya üye olabilirsiniz. Anaokulundan itibaren destek eğitim odası hakları var özel veya devlet farketmiyor, fakat pek açmaya yanaşan anaokulu duymadım.


Damla

Çocuğunuzun erken yaşta fark edilmesi çok iyi. Gerekli araştırmaları yaparak çocuğunuz için en doğru şeyleri yapacak zamanınız olacaktır. 


Anaokulunuzun yaptığı testin bir IQ testi değil de ön-tarama tarzı bir test olduğunu düşünüyorum. Bilginiz olması için hangi testi uyguladıklarını öğrenmenizi öneririm. IQ testleri çeşit çeşit ve yapan kişinin bu konuda uzman olması ve uygun ortamda yapılması gerekiyor. Bu yaşta bazı kurumlar yapıyor, bazıları erken olduğunu söylüyor, ben kişisel olarak bu yaşta IQ testi yaptırma telaşına girilmesini gerekli görmüyorum. Sizin bu durumun farkında olmanızın ötesinde  -ki farkındasınız zaten- çok da büyük bir yarar sağlayacağını düşünmüyorum. İlkokul çağında daha anlamlı olabilir.

Çocuğunuz için muhtemelen önümüzdeki yıllarda eğitimle ilgili çok fazla farklılaştırma gerekecek, belki bazı alanlarda yaşıtlarına göre hızlandırılmış bir müfredata ihtiyaç duyacak, belki tam zamanlı olarak ya da yarı-zamanlı potansiyeli yüksek çocuklarla birlikte olabileceği kurumlar aramanız gerekecek. Bunları bulmak sağlamak kolay şeyler değil, epey çaba istiyor. Şimdiden araştırma içinde olmanız, bilgi fikir sahibi olmanız iyi olur. 

Ancak farklılaşmış bir kuruma vermek için 4 yaşın erken olduğunu düşünüyorum. Bazı çocuklar için çok üstün zekalı bile olsa, ileri yaşlarda da  karma kurumlar daha yararlı olabiliyor (sebepleri ayrıca tartışılabilir uzun bir konu). Zengin içeriği olan, dil öğreten, bol faaliyet yaptıran kurumlardan, ya da kreş sonrası ek faaliyetlerden çocuğunuz yarar görür ve keyif alır, ancak yine maddi manevi imkanlar dahilinde zaruri olmadığı görüşündeyim. Bence şu anda size düşen mutlu olacağı, sevildiğini hissedeceği bir anaokulu bulmak, yetenek-ilgi alanlarını keşfetmeye ve bu yönde evde elinizden geldiğince zenginleştirmeye çalışmak. Diğer yandan çocuğunuzu sosyal-duygusal anlamda iyi tanımak ve çok yakın olmaya çalışmak.

Asıl yazma sebebim çocuğunuzun tırnak yemesinden, kaygı seviyesinden bahsetmişsiniz. Devam ettiği kurumdan genel olarak memnun musunuz? Bence kurumun sadece akademik olarak yetemiyor olması bu tür sorunlara yol açmaz. Kurumlardaki özellikle sosyal alanlardaki bazı sorunlar-hatalar böyle çocuklarda daha belirgin gözleniyor, çocukların kıyaslanması, ödül-ceza uygulamaları, duygu-şefkat eksikliği gibi. Kurum dışında bir uzmandan yardım almak, kurumu test sonuçlarına takılmadan yeniden sorgulamak önerilerim. Ben okul öncesi döneminde üstün zekalı da olsa çocukları çocuk gibi gören ve büyük beklentiler içinde olmayan, çocukların farklı farklı olduğunu kabul eden ve kıyaslamayan, sorunları büyütmeyen, şefkat, ilgi, özbakım konularına öncelik veren yerlerde huzurlu mutlu olduğunu düşünüyorum çocukların. 

Bu arada bir kurum ve öğretmen size açık olarak ben yetemiyorum diyorsa ve bir çözüm de sunamıyorsa, bu yetemediklerinin önemli bir göstergesi, bunu da şimdi ve ilerisi için aklınızda tutmanızı öneririm.


fatmaank

Ben de aynı durumu yaşadım, bizde tırnak yeme filan değil de kızımın sürekli sıkılıyorum diyerek kreşe gitmek istememesi sorunu vardı geçen yıl, sene sonunda kreş psikologu yaptığı testler sonucu kızımın yüksek ihtimalle üstün zekalı olduğunu ve kreşin yeterli gelmediğini söyledi, eğitim hayatı boyunca kızımı doyurucu aktiviteler bulmam, gittiği okullarda öğretmenini haberdar etmem ve öğretmenle işbirliği yapmam, bilsem sınavına yönlendirilmesi için seneye ilkokul öğretmeniyle görüşmem gerektiğini vs söyledi ve bu yıl da aynı kreşe devam etmesi halinde -devam ettirdim- sınıfını değiştirip, öğretmenini bilgilendireceğini ve daha yoğun bir program uygulanacağını söyledi. Bunun dışında kızım için piyano ve spor önerdi. Ben piyanoya ve yüzmeye başlattım kızımı onlar da bir üst yaş grubuna aldı ve birebir biraz daha ilgilendiler ve çok şükür kızım geçen senekine göre çok farklı şu an. Bariz biçimde daha mutlu ve isteyerek gidiyor kreşe. Evde birlikte oyun oynamak veya kitap okumak dışında birşey yapmıyoruz, ödev vs yok. Bu arada Ankara'dayız biz.

Bana kalırsa öncelikle kızınız için yeterli gelecek bir kreş/anaokulu arayışında olun, piyano/spor bize çok iyi geldi, siz de deneyebilirsiniz. 


Kizimicin

Öncelikle çok teşekkür ederim yanıtlarınız için.. Kızımın aynı okulda üçüncü senesi bu ve bu seneye kadar hep koşa koşa, seve seve gitti okuluna, hatta hafta sonu olduğunda üzülürdü gidemediği için.. Yemekhane görevlisine kadar sevdiği  için açıkçası onun mutlu olması yeter diye düşündüm hep ve eğitiminin çok da fazla üzerinde durmadım. Alması gerekenleri de alıyordu zaten ve yaşıtlarından da hep daha ileriydi.. Yalnız bu dönem (iki ay yaz tatilinden sonra) başladığında bir farklılık sezinledim ama tatilde bana çok alıştığı için oluyordur, çok geçmeden alışır diye düşündüm hep.  Ama olmadı, sık sık okula gitmek istemediğini söylüyor, başka bir okula mı gitmek istiyorsun diye sorduğumda da hayır cevabını veriyor. Sanırım oraya alıştığı için başka bir yer düşünemiyor çocuk. Ama okuldan soğuyacak diye çok korkuyorum. Artık onu mümkün olduğunca erken alıp birlikte vakit geçirmeye çalışıyorum. Sinemaya gidiyoruz, geziyoruz, evde puzzle yapıyoruz, ritmik sayılar, zihinden problemleri oyun haline getirdik, birbirimize soruyoruz, kitap okuyoruz, bir kara tahtamız var öğretmencilik oynuyoruz  vs.. Kısacası onun gözünü gönlünü açacak şeyleri ben hazırlamaya çalışıyorum, ama yetiyor mu bilemiyorum. Ama diş gıcırdatmalarımız belirgin şekilde azaldı. Tırnak etini de yani şeytan tırnağını en son kopardığında (baş parmağı çevresini boylu boyunca koparmıştı) iltihaplandı, ondan etkilendi sanırım yaptığını görmüyorum. Öğretmeniyle de konuştum okula gelmek istemediğini, bu güne kadar keyifle gelen çocuğun neden birden bire böyle uzaklaşabileceğini, yakın zamanda olumsuz birşey olup olmadığını..Ki anlatmıyor, anlatsa..Konunun üzerinde duracaklarını söylediler, zaman zaman böyle olabiliyormuş, yani diğer çocukların da bazen okula gelmek istemedikleri oluyormuş. Bakalım durumu düzeltirlerse bu dönem devam edecek, eksikliklerini beraber tamamlayacağız. İkinci dönem havalar ısınınca yüzmeye göndereceğim. Yanında başka bir etkinlik de olabilir. Önümüzdeki yıl için daha iyi bir okul arayışındayım. Montessori eğitimi hakkında çok olumlu şeyler duydum, yakınımızda da var böyle bir okul, referansları da iyi. İnşallah yalnızca ticari kaygılarla hareket etmeyen, faydalı olacak bir kurum buluruz. UYÇAP ı da dün keşfettim, burasını olduğu gibi :) Böyle grupları görmek şahane gerçekten, yalnız olmadığını hissettiriyor..


dilrubaa

Montessori sistemini oneririm ben de. Bir kere oncelikle siniflar yas grubuna gore ayrilmiyor, her cocuk kendi ilgilendigi alanda kendi hizina gore ilerliyor. Daha uygun olacaktir



Cevaplamak için Üye ol