6 aya kadar sadece anne sütü ile ilgili
Dünya Sağlık Örgütü, bazı istisnalar haricinde, ilk 6 ay sadece anne sütünü tavsiye ediyor.
Ama İngiltere'de bazı araştırmacılar bunun doğru olmadığı fikrinde, 4 ay sonra ek gıdaya başlanması gerektiği fikrindeler.
Henüz 10 günlük oğlumuzla "baba" olmaya çalışan biri olarak ve eşimin bebeğimize anne sütü verebilmek/vermeyi sürdürmek içi insan üstü mücadelesine bakarak, Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından ortaya atılan "ilk 6 ay sadece anne sütü sloganı" bazı anneler
için acımasız bir söylem olabileceğini, hemde bilimsel açıdan eksik yönleri olabileceğini aklıma getirdi. Siz ne dersiniz?
İngiltere'deki çalışma henüz yeni yayınlandı. (Aşağıdaki dergide)
Not: İstisnalar annenin sağlık ve alışkanlıkları ile ilgili
Örnek olarak kronik bir rahatsızlığı olan anne, ilaç kullanması gerekeceği için bebeğine anne sütü vermesi tavsiye edilmeyebilir veya tuberkiloz, HIV gibi infeksiyona maruz kalan annelerinde anne sütü vermesi tavsiye edilmiyor. Kaynak:
Hem dönence hem gece lambasıTatlı müzikler ve ışıklar eşliğinde dönen 3 peluş hayvancık bebeğinizin sakinleşmesine yardımcı olur. Bebeğiniz büyüdüğünde ve artık dönencenin beşiğinde asılı kalm...
ben kendi adıma -sütümün bir türlü istenen düzeye ulaşmamamasının nedenini- who'nun bu sloganının agırlıgı altında ezilmeme baglıyorum. 80li 90lı yıllarda emzirmek son derece doğal ve de içgüdüsel bir sürecken, şimdilerde ortalık sütü yetmediği için mamaya basvuran annelerle dolu. sebebi gerek tıp otoritelerinin gerekse tecrübeli annnelerin 'emiyor mu, aman emzir, ay dur biberon verme memeyi bırakır' nidaları. ben 4.aydan sonra ek gıdaya gecişi makaleyi okumadan önce de daha sgalıklı buluyordum. elbette çok katı bir katı gıdaya geçişten bahsetmiyorum. en azından gıdalarla tanıstırma evresi gibi degerlendirelim. tıpkı annelerimizin yaptıgı gibi. ben kendi fiziksel gelişimimi referans alırsam, annemin uyguladıgı sistemin gayet saglıklı oldugunu düşünüyorum. üstelik bebekler üzerinde yeterince deney yapılamadıgı için bence yapılan tüm arastırmalar nisbeten farazi kalıyor. yani aslında 10 yıl sonra da cıkıp who yetkilileri ' pardon ya aslında anne sütü sadece ilk 3 ay yeterliymiş, sizin cocuklardaki demir eksikliğinin nedeni 6 ay sadece anne sütü vermniz diyebilir. ama yine bence bu birazda annenin içgüdülerine kalmıs bir durum. her cocugun gelişimi aynı olmamakla bi,rlikte her annenin de yaklasımı farklı. mesela ben bebeğime su vermiyorum ama su veren milyonlarca insan var. burada tek bir dogru yok snaırım. anne kafasına yatanı bilimsel olanla harmanlayacak ve en dogruyu bulacak. ben su an mama destekli anne sütü veren bir anneyim ve elbette mama yerine keşke ek gıda verebilsem.sahsen bebeğimın sindirim sistemini kontrol ettirip, (yutma refleksi vs) 4. aydan sonra ek gıdaya baslarım gibi geliyor. üstelik de çalışan bir anne için ek gıda bence cok büyük bir kurtarıcı.
bana gore ve cevremden edındıgım ızlenımlere gore ılk 6 ay sadece anne sutu alan bebekler normal gıdaya gecslerı ve alısmalarının cok daha zor oldugunu gozlemledım.bence egıtım ıcın nsl 7 cok gecse ek gıda ıcınde 6 ay cok gec bence.bebeklerın damak lezzetlerının gelısmesı ıcın 3 aydan sonra artık yavas yavas baslanmalı dıye dusunuyorum.
İlk 6 ay sadece anne sütü vermek demek 4,5-5 aylıkken ufaktan bir takım şeylere başlatmakta demek. Şahsen böyle bir doğrultuda ilk 6 ay sadece anne sütü verdim. Bebeğimin kan değerleri de gayet yerindeydi ve ek gıdaya geçerken de herhangibir sorun yaşamadım. İç organları yeterince gelişmemiş bir bebeğe erkenden ek gıdaya geçmenin bence bir anlamı yok.
bence her anne bebeğinin ne zaman neye ihtiyacı olacağını gayet iyi bilir.bu sağlık örgütleride her sene bi önceki sölediklerini çiğneyecek bi takım duyurulardada bulunabiliyolar.bi sene çok iyi sağlıklı dediklerine bi dahaki sene yok asıl bu iyiymiş diebiliyolar..o sebepten her anne eğer emzirebiliyorsa bebeğini ilk 6 ay sadece anne süütüyle beslesin.bu öncedende böleydi halada böyle.zaten bunu en fazla 1,5 2 yaşına kadar yapabilecek.sonra zaten birdaha anne sütü şansı olmayacak.anneler bebekleri için en iyisi neyse onu yapıyorlar zaten.gerisi hikaye.
Amacım kimsenin kafasını karıştırmak değil ama aşağıdaki sorularıda kendi kendime soruyorum, belki çevremize ve kendimize karşı bu konuda
daha insaflı davranır, anne sütünün önemli bir faktör ama ölüm kalım meselesi olmadığını anlarız.
1) ilk 3 ay sadece anne sütü alan bebek oranı Amerika'daki "The Pediatric Nutrition Surveillance System (PedNSS-2009) göre sadece % 10, bu 6 aya çıkınca % 5 lere düşüyor.
Yan her doğan 10 çocuktan 1 tanesi sadece ilk 3 ay sadece anne sütü alıyor
Aynı survey'e göre, 3 ay boyunca anne sütü yanında yanıda ek gıda alanlarda hesap edildiğinde bu oran %34, yine 6 aya çıkınca %27'ye düşüyor. 2000 yılında bu oran Amerika'da yaklaşık %20, 1990 %13 müş
Şimdi daha çarpıcı kısmına geliyorum, 2009 verilerine göre
en az altı ay anne sütü alan çocuk oranı beyaz ırkta %21 (bu oran sadece anne sütü alan oranı değil, anne sütü yanında ek gıda veya mamada almış olabilir)
Hispanic dedikleri (İspanyol-Latin Amerika) kökenlilerde ise % 38,
Ne beklersiniz Amerika'da yaşayan latin kökenliler daha mı az hastalanıyor? daha az mı allerjik bir bünyeye sahip? Astım-KOAH oranı latin ırkta, beyaz ırka göre daha mı düşük?
Açık söyleyeyim değil, en azından aradaki %17’lik farkı açıklayacak kadar değil.
Ne yazıkki Türkiye'de ve dünyadaki bir çok ülkede bu tür veriler yok.
bizim çocuk doktorları ilk 6 ay sadece anne sütü derken hangi verilere göre konuşuyor, hiç destekleyici
bilimsel bir makale talep eetiniz mi? ilk 6 ay anne sütü derken, bu sürecin avantajları yanında ülke maliyesine mali yükün azaltılmasınında sayıldığını biliyor muydunuz? Geçen sene Dünya Sağlık Örgütü'nün domuz gribi aşı kampanyasını hatırlayan
var mı? sonucun ne olduğunu takip edebilen oldu mu? Aşıya harcanan paralar ile anne sütü bile değil mama/ek gıda verilerek Afrika'da çocuğun kurtulabileceğini tahmin edebilmeyi isterdim. Bu anne sütü efsane ile kaç annenin kendi yaşamlarının en güzel zamanlarını
gönüllerince geçiremediklerini biliyorum, Amerika'daki verilere göre %73
Tüm bunlardan yola çıkarak, benim sonucum biraz subjektif, insanları bilinçlendirmek ve toplum bilincini artırmak için yapılan bu tür kampanyalar, yaklaşımlar ve yönlendirmeler zaten bilinçli olan kesimde ters tepki yapabilir. Gereksiz hayat kalitesini düşürür,
sosyal ve ruhsal problemlere neden olur.
Ben baba ve eş olarak en büyük görevlerimden biri, ileride eşimin böyle bir sıkıntı çekecek olursa, gerekli desteği verebilmek.
sevgiler
esinize destek mi olmak istiyorsunuz?
benim esim soyle yapardı;
geceleri saati kurar, sabah karsı uc gibi uyanır, kızımızı kaldırır, gogsume koyar bizi uyandırırdı. iliklerime kadar onun gucunu hisseder aile oldugumuzu oyle iyi idrak ederdim ki. zira hic onluk bir durum olmamasına karsın emzirme seromonisine eslik ederdi.
ayrıyetten bebegime her zaman kendi sutumu vermeyi tercih ettim bir inegin sutunu niye vereyim ki, mis gibi anne sutu varken. ne geregi var anlayamıyorum.
anne sutu elzemdir,
secenek degildir.
yemisim ingilizleri!
tamamen kendi fikrim: mama satıcıları bu argumanları cok kullanırlar. emzirmeyi seven benim gibi annelerde ustte yazdıgım cumleleri.
Bu arastirmanin sponsorlari bilin bakalim kimler? :))
Gelmeyin bu oyunlara :))
mama satıcılarının argumanları efenim,
kanmayalım,
bilinclenelim,
emzirelim!
http://ikicocukluanne.blogspot.com/2011/01/sarkk-memeler.html
tam da bunu yazmıstım,
dileyen goz atabilir.
Arkadaşlar lütfen sakin olalım....
Murat, çok yakından tanıdığım, iyi bir eş, ve eminim çok da iyi bir baba olmaya çalışan henüz taze bir baba...
Kendisinin eşine desteği konusunda kesinlike bir şüphem yok....
Gerek benim, gerekse Pınar'ın hamilelik dönemlerinde fazlasıyla aynı ortamlarda bulunuduğumuzdan, kendisinin nasıl bir bakış açısına sahip olduğunu yakinen bilmekteyim.
Benim Murat'ın yazısından anladığım, çok basit bir Türkçe'yle (ki kendisi sağlık sektöründe olduğu için makaleler ve araştırmalardan bahsetmiş bulunmakta) "emziremiyorsan dünyanın sonu değil"
Sevgiler....

