Alfabe öğretimi

nurturia soruyor: 7

Üyenin kendi isteğiyle ya da kurallara aykırılıktan dolayı üyeliği sonlandırılmıştır.


7 Cevap


yeniden

aynı şekilde benim oğlumda 2,5 yaşında alfabeyi ve sayıları öğrenmişti.ben öğretmedim kendisi meraklıydı.öğretmek niyetinde hiç olmadım küçük müzikli bilgisayarından öğrendi.sordukçada söyledim kendi istediği için.öyle öyle öğrendi başka oyuncak ilgisini çekmiyordu fazla.sayılarıda aynı şekilde.doktora sordum.zararı olmaz dedi.okulda işine yarar dedi.çok meraklı olduğu için engellemiyorum ama özel bir çabada göstermiyorum.kendi kendine öğreniyor.zararı olacağını düşünmüyorum şahsen.


ra_she_de

benim oğlumda o kartlardan öğrendi alfabeyi 2 yaş civarı tüm harfleri biliyordu bana da diyenler oldu öğretme diye ama çok meraklı engelleyemiyorum dışarıda gezerken bile soruyor tabelalardaki harfleri sayıyor. 


ottobottorobotto

   Harfleri erken öğrenmesinin bir sakıncası yok elbette.Hatta şimdiki çocuklar çoğunlukla öğrenmiş olarak okula başlıyor.(Tabii 4+4+4'ten öncesi için konuştum.)Ama bir konuda sıkıntı yaşanabiliyor.Harfleri ses olarak öğretiyoruz.Yani sessiz harflerin yanına e getirmeden seslendiriyoruz.be,ce,de diye değil de b,c,ç,d,f...gibi,dudakla vurguluyoruz.(Bu sırada da sessizlerin yanında belli belirsiz bir ı sesi çıkabiliyor.)Çocuklar önceden be,ce,çe...diye öğrendiklerinden okuma sırasında bu e'yi atmayı ilk etapta anlayamayabiliyor.Örneğin baba kelimesini beabea olarak okuyabiliyorlar.Ama çoğu çocuk kısa süre sonra işin mantığını anlıyor.

   Bir de harfleri erken öğrenen çocukların okumada sıkıntı yaşamayacakları düşüncesi her zaman doğru olmayabiliyor.Esas sıkıntı yazıda oluyor.Anne babaların bir hevesle yazmayı öğretirken yaptıkları yanlışları düzeltmek çok zor ve zaman alıcı oluyor.Prof. değilim ama bu işin uygulayıcısı olarak pratikte karşılaştığım bunlar.

   Ha,bir de erken öğrenme bazen çocuklarda bıkkınlığa sebep olabiliyor.Arkadaşları yeni yeni öğrenirken kendisi için bilmem kaçıncı baskı olan bilgiler,konular sırasında çocuk süreçten kopabiliyor,hevesi kaçabiliyor.Ama bunların hiçbiri korkulacak şeyler değil.


06

aklımdaki soruyu sormuşsunuz neredeyse, teşekkrler başlık için..ben de erken öğrenmesini çok doğru bulmuyorum, ama yukarıda da yazıldığı gibi engel olunamıyor, çizgi film, oyuncak, oyun vs yoluyla bi şekilde öğreniyor, benim aklıma takılan bi konu da şu, oğlum hem ingiliz hem türk alfabesini öğrendi ve ara sıra birbirne karıştıryor,yani bi kelimeyi hecelerken bi kısmını ütrk alfabesine, bi kısmını ingiliz alfabesine göre yapıyor, ("kedi" key-e-di- i gibi)düzeltme yapmıyorum, acaba yapmalı mıyım? yanlış oturursa bu bilgiler okulda sıkıntı yaşamasından endişe ediyorum.. 


ottobottorobotto

Yurt dışında mı yaşıyorsunuz?Eşiniz yabancı mı?Yanlış anlamayın,cevabı daraltmak için soruyorum.

Eğer eşiniz yabancı ise oğlunuzla sizin aranızdaki dil-mecburiyetler dışında-Türkçe olsun.Türkçe kitaplar okuyun,masallar anlatın,şarkılar,tekerlemeler söyleyin,söyletin.Yani Türkçe'yi kafasında ayrı bir dil olarak konumlandırmasını sağlayın.

Bir kelimeyi heceletmeden evvel o kelimenin Türkçe olup olmadığını sorun.Cevabı doğruysa tekrarlayıp onaylayarak pekiştirin,değilse doğrusunu söyleyin.

Türkçe kelimeler çok net hecelenir.Heceleme sırasında her hece için ellerinizi birbirine vurarak ya da herhangi bir cisimle ritmik vuruşlar yaparak ses çıkarın.Heceler arasında çok uzun ya da kısa esler vermemeye yani hep aynı tempoda hecelemeye dikkat edin.Hecelemeyi oyun haline getirin.Mesela,her hece için birer adım atarak birbirinize yaklaşma oyunu,yine her hece için bir fasulye,nohut vb. tanesini,bir oyuncağı torbaya atma veya torbadan çıkarma oyunu gibi.Saymayı biliyorsa kelimeleri heceledikten sonra kaç heceden oluştuklarını sorabilirsiniz.Tabii,az heceli kelimeleri tercih edin.Her gün az sayıda kelime üzerinde çalışın.Bir önceki gün çalıştığınız kelimeleri unutmuş gibi yapın,o size hatırlattığında da takdir edin.Bazı günler aynı heceyle başlayan kelimeler üzerinde durun.El-ma,el-di-ven...gibi.

Eğer harf yazılı küp benzeri oyuncakları varsa ç,ğ,ı,ş,ö,ü gibi -İngiliz alfabesinde olmayan-harfleri göstermesini isteyin.Bunun tam tersini de yapabilirsiniz.Bunu alfabelerin yazılı olduğu iki ayrı kağıt üzerinde parmakla göstermesini isteyerek de yaptırabilirsiniz.

Şimdilik aklıma gelenler ,naçizane tavsiyelerim bunlar.


06

türkiyede yaşıyoruz ve eşim de türk...cevap için çok teşekkür ederim...kelime türkçe mi, ingilizce mi bunu anlayamaz diye düşünüyorum, 3 yaşında ve biz hiç bu konu zerinde çalışmadık, yazdığım gibi herşey kendiliğinden oldu, oyuncaklardan ,kitaplardan vs öğrendi, tavsiyelerinize uymaya çalışacağım, tekrar teşekkürler..


AysErd

Merhaba,

Oğlum 2 yaşında anne-baba-gel dışında maalesef konuşmuyor. 3 ay önce okula başladı ve genel olarak çok sıcakkanlı-hareketli ve uyumlu bir çocuk. 2 ay önce kendi kendine harfleri okumaya başladığını farkettik. Tesadüf olup olmadığını kontrol etmek için harfleri karıştırarak yazdık ama hepsini ingilizce olarak söylüyor.Sıralı-karışık. Konuşmasını geciktirmemesi için Tv ve videoları ve ingilizceyi kestik ancak sadece haftasonları 10-20 dakika izin veriyorum. İstediği zaman kelimeleri tekrar ediyor ama ihtiyaç anında kullanmıyor. Okula tam gün gidiyor e öğretmeni benim pek inanamadığım şeyleri yaptığını söylüyor-(10a kadar saymak gibi) Konuşması konusunda endişelenmeli miyim?



Cevaplamak için Üye ol